Blågrön packning till hösten

Sist vi skulle flyga från Arlanda såg jag ett litet barn med blont, krulligt hår och en egen Kånken Mini-ryggsäck som han stolt bar runt på. Jag höll på att smälla av för att det var så gulligt, och jag tänkte direkt att ”en sån ska mitt barn ha”. Då var Adam bara i magen så det var kanske lite tidigt att bunkra men nu när det behövs en del småsaker utöver skötväskan så är det kanske läge? Han kan ju ha den till dagis (förlåt, FÖRSKOLAN) sen nästa höst.

Fjällräven - Kånken Mini

Fjällräven – Kånken Mini

Några av färgerna som finns på Kånken

Några av färgerna som finns på Kånken

Jag fastnade för färgen ”teal green”, men naturligtvis var den slutsåld överallt. De flesta färger var faktiskt slut på Naturkompaniet som brukar ha stort utbud. Det har tydligen problem i tillverkningen just nu så jag får vänta lite. Det verkar som att de blågröna tonerna är lite inne för hösten, för Mulberry släppte en smaragd-grön Bayswater som fångade mitt intresse i ögonvrån häromdan. Inte för att jag har råd med en till, men sukta kan man ju. Tänk om Adam och jag kunde matcha (även om teal green är lite grönare än emerald, ni fattar).

Fjällräven - Kånken Mini teal green

Fjällräven – Kånken Mini Teal Green

Mulberry - Bayswater Emerald

Mulberry – Bayswater Emerald

Till mig själv köpte jag en Kånken med vadderad laptop-ficka, som finns för 13, 15 och 17″. Tror de är ganska nya. Jättebra till resan, ska övertala Dain att han också behöver en. Jag kan verkligen rekommendera siten ILoveMyKanken om ni funderar på en sådan ryggsäck! Billigare än butik och snabb leverans.

Fjällräven - Kånken Laptop purple

Fjällräven – Kånken Laptop Purple

Sen är jag sjukt nöjd att jag hittade en retro ”Roughneck flask Thermos” på Tradera till Adam. Jag hade en med Lilla Sjöjungfrun kommer jag ihåg, men sorgligt nog slängde mamma den under ett obevakat ögonblick. Nu ska minsann mitt barn växa upp med samma minnen som jag! Det är väl därför Pingu, Tummen, Laban och Barbapappa är så populära motiv i barnbutikerna numera – föräldragenerationens nostalgi tvingas på barnen. Men i detta fall kommer han inte lida, väl? Var inte de här termosarna så himla bra till varm O’boy?

Thermos - Roughneck flask Donald Duck

Thermos – Roughneck flask Donald Duck

Vi kan ju använda den redan nu till varmvatten att blanda ut välling eller gröt med. Fiffigt, tyckte jag. Sen härmade jag Petra genom att köpa ur Tommee Tippee‘s sortiment för pipmugg och matskål med sked. Riktigt bra grejer som inte läcker och tål att kastas i golvet MÅNGA gånger. Hemma använder vi en servis med Pingu som vi fick i namngivningspresent.

Tommee Tippee - Explora Easy Drink Cup

Tommee Tippee – Explora Easy Drink Cup

Tommee Tippee - Explora Cool Mash Weaning Bowl

Tommee Tippee – Explora Cool Mash Weaning Bowl

Rätt Start - Servis Pingu

Rätt Start – Servis Pingu

I haklappsväg kan jag rekommendera en mjuk haklapp i vaxtyg som har långa ärmar, toppen när man äter ute och inte vill byta kläder efter måltiden. När vi är hemma så gör det inget om haklappen tar mer plats, så då brukar vi ha en stel plast-haklapp med ficka som inte plattas till när barnet lutar sig fram. Baby Björns haklappar har varit mjukast och verkar lite skönare än t.ex. Esskas som finns i matvarubutiker. Stängningsanordningen på Esska nyps lite i nacken också, ganska oskönt.

Lapp på Lapp - Haklapp med ärmar

Lapp på Lapp – Haklapp med ärmar

Baby Björn - Haklapp

Baby Björn – Haklapp

Det är kul med barn som äter, speciellt när de börjar visa att de tycker om maten man ger dem! Jag har försökt att göra puréer själv och ersatt med burkmat när jag inte orkat, men jag är en stolt mamma som får ny energi till att laga mer mat när Adam gapar långt innan skeden är nära munnen! En bra blogg med recept är brabarnmat.se.

Kommentera

