Adams namngivning

Dopet är en fin tradition som har ett religions-neutralt alternativ i namngivningceremonin. För oss kändes det senare mer naturligt, precis som att vi valde att gifta oss borgerligt på Ålands klippor för två år sedan. Jag är av uppfattningen att barn är för små att fösas in i en religion när de inte har tillräckligt med erfarenhet att ta ställning till de olika alternativen. Så snart man är gammal nog att fundera kring tro och de stora frågorna kan man själv välja var man står, det är inget som ska smygas in i ens liv när man inte förstår vad som pågår.

En av de stora fördelarna med dop är att man inte behöver fundera så mycket över upplägget och vad som ska finnas med för att det ska bli ”rätt”. Det är en så gammal tradition att det i princip bara är att ladda ner ett program, boka tid i en kyrka eller ta hem en präst, bjuda in gäster och fixa fika.

Nackdelen med namngivning är alltså att det inte finns någon standardmall för hur det ”ska” gå till eftersom det inte är något som måste hända för att göra det hela giltigt. Barnet ska inte välkomnas in i kyrkan och namnet är redan folkbokfört. Det ger föräldrarna en hel värld av möjligheter, och det kan vara lite läskigt. För många är det en trygghet att någon säger vad man ska göra och så följer man det. Instant success! Jag måste erkänna att jag fuskade ganska mycket i planeringen – så kaxig är jag inte att jag tror att jag kan bygga en fantastisk ceremoni utan någon erfarenhet på området. Det finns ganska mycket tips och idéer i forum och på mer genomtänkta siter, och till slut tycker jag att vi knåpade ihop en riktigt fin dag för Adam.

Ingen dopklänning här inte! Adam var finklädd i hängslen, fluga och gubbkeps.

Ingen dopklänning här inte! Adam var finklädd i hängslen, fluga och gubbkeps.

Vi valde att inte låta en officiant eller förrättare hålla i ceremonin utan stod själva, med Adam i famnen, för genomförandet av den korta namngivningen hemma hos släktingar i Huddinge. Som inledning läste Adams faster dikten ”Kom till mig”, skriven av en okänd författare.

Kom till mig när du är ledsen
och jag ska trösta dig.
Kom till mig när du är ensam
och jag skall hålla dig sällskap.
Kom till mig när du behöver prata
och jag skall lyssna.
Kom till mig när du är rädd
och jag skall hålla om dig.
När du än behöver mig
ställer jag upp för dig.
Vad det än gäller, när det än är,
Finns jag här för dig.

Sedan välkomnade vi gästerna och berättade om våra förväntningar under graviditeten, hur vi tänkte bakom namnvalet Adam Dexter och lite kul historier om hans smeknamn. För  att symbolisera ceremonins avslut så satte vi en blomkrans på hans huvud och skålade med gästerna. Jag har läst om andra som doppat fötterna i champagne eller liknande, men det känns bara som en dålig ersättning av dopets heliga vatten över huvudet.

Adam Dexter Nilsson var det här!

Adam Dexter Nilsson var det här!

Fikabordet

Fikabordet

Vi gjorde bjudningen så enkel som möjligt eftersom vi hade över 50 gäster och ställde fram kall pastasallad, bröd och konditoritårtor. Det var ändå uppskattat så klart! I bakgrunden rullade vi ett bildspel från Adams fem första månader och på ett bord låg en gästbok som folk skulle skriva meddelanden och livsråd i. Tanken är att han ska få läsa dem när han fyller 18 år, en liten tidskapsel alltså!

Presentbordet blev överfullt och Adam däckade tidigt av alla intryck, så vi hann inte öppna ens en tredjedel av allting. Det var däremot väldigt trevligt att få öppna lite i taget i lugn och ro under veckan som följde. Då hinner man njuta riktigt ordentligt. Jag är hemskt nöjd med hur allt blev, minus hällregnet som hindrade oss från att vara ute i trädgården förstås. Men Adam var dagens solstråle och det var alldeles tillräckligt!

2 thoughts on “Adams namngivning

  1. Vad roligt att ni satsade på en Namngivningscermoni och inte ett dop! Jag har nog en bit kvar innan jag övertalat Claes om att detta är det bästa ;) Hellre att jag gifter mig kristet och barnet ”namnges” icke religiöst, än tvärtom :) Kram

  2. Jag håller absolut med, om nu den ena parten är religiös så är det ju inte så farligt om bröllopet är det. Det man gör för barnet däremot, det får man tänka till så att det känns rätt!

Kommentera

