En solig dag i maj

HavsViddens röda granitklippor vid Geta, norra Åland, gifte vi oss lördagen den 21 maj kl 16:00. Som alla andra par som planerar en utomhusvigsel så var vi lite oroliga för att vädret inte skulle vara på vår sida, men vi hade all tur man kan önska och det var till och med så att vinden avtog lite precis under vigselförrättaren Malins tal. Som på beställning!

Vyn bakom Malin

Nervösa men lyckliga

Gästerna fick stå och sitta i en halvcirkel runt oss

Dain och jag valde en borgerlig vigsel, och även om det är väldigt valfritt vad som ska ingå i talet så är det vissa avsnitt som måste ingå enligt finsk lag. Vår vigselförrättare Malin från Ålands Tingsrätt var jämngammal med oss och vigseln var den första hon skulle hålla i, men vi var inte ett dugg oroliga att hon inte skulle fixa det. Enligt våra önskemål så läste hon upp dikten ”Jag ser på er”, skriven av Sandra Bergman, som vi tyckte beskrev den känslan vi ville förmedla:

Jag ser på er

Jag ser på er och jag ser kärlek
Jag ser på er och jag ser hopp
Hopp om att ödet existerar
och Hopp om att äkta kärlek finns

Jag ser på er och jag känner glädje
Jag ser på er och känner Tro
Tro på man & hustru
Tro på ett liv tillsammans

Jag ser på er och jag förundras
Jag ser på er och jag förstår
Förstår vad kärlek handlar om
Förstår vad kärlek är

Jag ser på er – i era ögon
Jag ser på er – på era läppar
Ögon bara för varandra
Läppar gjorda för kyssar och kärleksord

Jag ser på er och jag bara vet
Jag ser på er – börjar ana er hemlighet
Ödet fick vad det ville – ni har funnit varann
Er andre hälft, en äkta hustru, en äkta man!

Efter lite fumlande med ringarna och några fler ord från Malin, fick vi avsluta vigseln med en puss. Kameror och applåder smattrade, vi kände oss som riktiga celebriteter.

Första kyssen som gifta!

Det var svårt att inte gråta en skvätt, och ett tips till blivande brudar är att stoppa in en näsduk i klänningen någonstans – för det är inte glamoröst att torka snor på handryggen. En annan bra grej att tänka på är vad ni gör efter vigseln är över om ni inte ska gå ut före alla gäster… Där hade vi ett hål i planeringen – vad gör vi nu? Alla står och snyter sig och väntar på nästa punkt på agendan, kramar kanske? Det blev det enda naturliga, sedan hade vi lite gruppfotograferingar innan alla gick tillbaka till festlokalen för brudskålen.

Som yngsta gäst var lillebror Adriano förvånande nog den som grät mest… Jag smälte!

Riskastning då vi kom upp för trappan till verandan

HavsViddens veranda badade i eftermiddagssolen, vi skålade med skumpan Gramona Brut reserva

Även om jag inte är född där, så ligger mig Åland varmt om hjärtat. Mormor kommer därifrån och jag har besökt hennes och morfars sommarstuga, och nuvarande permanenta boende, varje sommar sedan jag låg i magen. Det är något med atmosfären som är så otroligt rogivande och avkopplande som gör att man längtar dit. För att inte tala om den söta dialekten. Vi kände inte till HavsVidden sedan tidigare, men jag hittade stället då jag sökte lite på internet. Jag kände omedelbart att det var rätt plats att ha vårt bröllop på! Förutom festlokalen finns ett tjugotal villor med sjöutsikt spridda över ett stort område längs kusten, och för att komma till platsen behöver man ta sig en halvtimme längs en smal privat skogsväg som börjar strax utanför Godby.

Middagen och festen hölls i den stora matsalen med stora fönster ut mot vattnet. Kvällsolen erbjöd vackert ljus under hela middagen och en rosa solnedgång krönte det hela. Jag fick möjlighet att gråta lite till vid alla fina tal som hölls, och skratta lite med för den delen. Till förrätt hade vi ”Tre smaker från Åland; rådjur, lax och sikrom” ackompanjerat med rosévinet Lagrein Rosé Alto Adige. Varmrätten var en utsökt ”Kalventrecote-parmesanpotatis-kryddsmör-portvinsky” som vi hade matchat med rödvinet Allegrini Valpolicella. Vi hoppade över efterrätten och gick direkt på tårtan, som var en moussetårta med vit choklad och jordgubb lager-på-lager. Så. God.

Hälften av borden i en E-formation med honnörsbordet närmast fönstren

Hög ljudnivå med 84 gäster!

Vår underbara moussetårta

Efter middagen var det mingel, presentöppning, skoleken och ett överraskande uppträdande av Dain, som rickrollade mig på min egen bröllopsfest med Rick Astleys ”Never Gonna Give You Up”! Sedan blev det såklart en noga inövad bröllopsvals till låten ”The Last Waltz” från filmen Oldboy.

Bar med sjöutsikt och lokal öl

Till och med presenterna hade sjöutsikt!

Solnedgången kunde inte ha varit finare

Dains uppträdande lockade många skratt

Bröllopsvals

Festen fortsatte med blandad musik, precis som vi ville ha det. Lite 60-tal och bugg för att värma upp och sedan lite nostalgi från 90-talet blandat med moderna aktuella låtar. Vi var några tappra kvar till kvart i fyra på morgonen, då vi gick ner och tjuvbadade i den uppvärmda jacuzzin på badhusets veranda. Inte så illa med soluppgång och allt.

Fullt ös till småtimmarna

Det fina med HavsVidden är att om man abbonerar festlokalen så ingår tre baracker med totalt 33 dubbelrum, varav tre är sviter! Inte för att det är hysteriskt billigt så, men det är prisvärt. Dessutom behöver man inte oroa sig för att alla kommer hem tryggt och smidigt på morgonkvisten – alla sover tillsammans och kan njuta av den eminenta frukostbuffén dagen efter. De förhyrda bussarna tog våra gäster till och från HavsVidden så att de kunde transporteras smidigt mellan där och båtterminalen i Mariehamn. Själva kom vi faktiskt dagen innan bröllopet för att hinna varva ner och njuta av miljön innan vår stora dag. Behöver jag säga mer än jacuzzi på rummet, även den med sjöutsikt? It was awesometastic! Vi hade en underbar helg med familj och vänner, och en finare bröllopsdag hade vi inte kunnat föreställa oss!

—————————————————————————————————–

För den som är intresserad så kommer här lite länkar

Bröllopsklänning:
”Daroca”, La Sposa (http://www.splasposa.com/fotos-vestidos-novias/daroca2011.html)

Klänningen Daroca

Skor:
”Olivia”, Coast (http://www.thefizz.co.uk/wedding-wear/coast-wedding-shoes/)

Mina blå Olivia

Smycken:
”Earendil cuff” och ”Earendil torc neckpiece”, Medieval Bridal Fashions (http://www.medievalbridalfashions.com/catalog/)
”Blue teardrop earrings”, Knap on Etsy (http://www.etsy.com/shop/knap?ref=ss_profile)

Armband Earendil

Halsband Earendil

Blå dropp-örhängen i glas

Fotograf:
Grant Almén, Foto Alandia (http://www.fotoalandia.com/) samt många fina bilder från våra gäster

Grant från Foto Alandia

Brudbukett och korsage:
Micaela, Godby blommor (http://www.aland.com/se/godbyblommor/valkommen)

Bukett med gräddvit ros, blåklint, blå hortensia krämfärgad orchidé och hjärtan på tråd

Kostym:
Måttsydd Corneliani, Hans Allde (http://www.hansallde.se/valkomna.html)

Dains kostym

Inbjudningskort:
Dains design, tryckta hos Vista Print (http://www.vistaprint.se/)

Egendesignade kort med QR-kod

Avslutningsvis, några av mina favoritbilder från fotograferingen:

Spegling i vattnet

Med den vackra graniten i bakgrunden

Enormt djup

2 tankar om “En solig dag i maj

  1. Pingback: Adams namngivning | Pauline Gustbée Nilsson

Lämna en kommentar