Tre dagar på Langkawi

I onsdags morse hoppade vi på färjan till Langkawi som avgick från Swettenham Pier Cruise Terminal i norra Georgetown (bakom klocktornet i princip). Bolaget Langkawi Ferry Service (LFS) har två avgångar per dag, en kl 08:15 och en kl. 08:30 – varför de inte ligger lite mer spridda har jag fortfarande inte förstått. Det går att boka online i varje fall, även om man måste byta sin bekräftelse mot vanliga biljetter i kassan. Sätt er inte på övervåningen i båten om ni kan undvika, för där blåste halv is-storm och vi höll på att frysa ihjäl under de 3 timmar som resan tog.

En del av hamnen i Georgetown

Framme vid Langkawi Jetty Point

En taxi tog oss till vårt hotell White Lodge Chalet, som låg bakom en stor byggarbetsplats och en lertomt. På grund av detta var ju inte utsikten så mycket att jubla åt, men vi skulle ändå inte sitta på rummet så mycket. Går man förbi byggarbetsplatsen ner till vägen så finns det hur mycket restauranger och affärer som helst, och bakom dem ligger båda stränderna Pantai Tengah och Pantai Cenang.

White Lodges, med vår Junior Suite på övervåningen

Rätt så rymligt rum

Bra wifi eftersom lobbyn låg direkt under

Utsikt från vår delade balkong

Andra fina rum på marknivå

Vi gjorde inte så mycket mer den dagen eftersom det regnade hela eftermiddagen, men vi tittade runt lite i närområdet och rekade restauranger. Priserna är rätt mycket högre här än på andra orter vi varit, nästan som KL faktiskt.

Gatan Jalan Pantai Tengah utanför oss

Vi köpte lite TaxFree-öl att ha på rummet på The Zon Duty Free

Underwater World ligger inte långt från White Lodge

Vägen till hotellet hade kunnat vara finare...

Efter att ha betalat alldeles för mycket för en medioker lunch på kinarestaurang, så bestämde vi oss för att äta billigt på kvällen. Langkawi har en specialitet, nämligen oblong burger som är en avlång burgare med lite annan fyllning. Vi kompletterade även med en nasi lemak, som är ett starkt kryddat risknyte med kött.

Enkel middag på närmaste grillen!

Oblong Burger till höger!

Första morgonen var vi uppe tidigt eftersom vi bokat en dagutflykt med två dyk vid Pulau Payar. Vi hade kollat in restaurangen Red Tomato för lite frukost, eftersom de hade en varierad meny över västerländsk frukost. Vi har ätit ris och ris med ris nästan varenda morgon så det lockade med lite pannkakor. Tyvärr var vi lite tidiga eftersom den tyska ägarinnan precis hade kommit vid kl 7 och det egentligen öppnade kl 9… Men hon var så trevlig och sa att hon kunde fixa lite kaffe och toast eller yoghurt om vi ville. Det var svårt att säga nej så vi tackade ja till lite yoghurt med müsli. Blev dyrt men var så himla gott!

Frukost på Red Tomato

Helt öde på gatan utanför kl 7 på morgonen...

East Marine är ett dyklag som anordnar utflykter med både snorkling och dykning vid Payar Island Marine Park. Om man ska dyka vid Langkawi så ska man tydligen göra det där, eftersom vattnet inte är så klart vid Langkawi. Det är varmare i vattnet här än vid Perhentian Islands och Redang, men sikten är mycket sämre så därför satsade vi våra kort på Payar.

Upplockning vid hotellet och skjuts till Royal Yacht Club

Upplockning vid hotellet och till Royal Yacht Club

Efter lite briefing och kaffe så satte vi oss i speedboaten och kom efter ca 45 minuter fram till Payar. Vi var totalt 6 personer som skulle dyka, de andra skulle bara snorkla. Vi hann inte mer än att gå iland på bryggan innan vi såg flera blacktip reef sharks som simmade i det grunda vattnet runt bryggan. Vattnet var så otroligt klart att det såg ut som om de flög fram, inte ett dugg rädda för snorklare var de heller. Tyvärr finns det inga övernattningsmöjligheter på Payar eftersom de inte har en egen sötvattenskälla.

Tur med vädret hade vi också!

Alla fick fula klistermärken med "Diver" eller "Snorkeller" på

Alla fick fula klistermärken med "Diver", "Intro" eller "Snorkeller" på

Jettyn vid Payars strand

Otroligt klart vatten!

En svartspetsig revhaj

Vi gjorde två dyk, ett på förmiddagen vid Coral Garden och ett på eftermiddagen vid Sunken Boat. Båda hade riktigt usel sikt på 15-20 meters djup, så dålig att vi fick hålla handen när vi tog oss fram för att inte förlora kontakten med varandra. Däremot såg vi mycket fisk, bl.a. grouper fish som är vanlig i det här området. Om man tycker trigger fish är obehagliga för sin storlek och sin piraya-mun, så finns det läskigare saker att möta. De var dock inte alls aggressiva, inte ens när vi simmade över en familj som bodde under vrakets köl. De tittade också gärna ut från sina gömmor i de bildäckshögar som fanns på botten, förmodligen medvetet ditplacerade för att gynna koralltillväxten.

Grouper fish

Grouper fish (källa http://www.flickr.com/photos/ m_alsaleh/484770095/)

Vi hade även sån löjlig tur att vi såg en sjöhäst, live, som gömde sig vid vraket. Vår dykledare, som var lite av ”touchy feely”-typen, petade lite i sanden för att locka fram den och höll den sedan i sina kupade händer för att vi skulle få se. Det är väldigt ovanligt att komma så nära en sjöhäst i det vilda, och vi var så glada över att få den möjligheten! Vi såg även en sjögurka som var det största jag sett hittills, den var lika lång och tjock som en vuxen mans underarm hela vägen ut till fingerspetsarna.

Efter en lyckad dykdag åkte vi tillbaka till hotellet och fräshade upp oss inför en kväll på stranden. Cenang är känt för sina vackra solnedgångar, men vi visste inte riktigt var den låg så det visade sig att vi hamnade på Tengah (som ligger direkt söder om Cenang). Det var minst lika fint där, grovkornig len sand i olika färger och mycket strandaktivitet med vattensporter och parasailing.

Mindre folk på Tengah

Finare och renare sand

Parasailing i solnedgången

Fint var det

Kvällen avslutades med middag på Oasis Bar & Restaurant, det var både goda drinkar och god mat! Fin utsikt över det mörknande havet och stranden.

Vår sista heldag tillbringade vi till att börja med i solstolar på Cenang, de kostade 10 MYR/dag för två stolar att hyra. Det var jättebra väder med en liten bris så att man aldrig blev för varm, vattnet var nästan för varmt för att kännas uppfriskande när man tog ett dopp! Inget man klagar på så ofta i Sverige direkt, det var jätteskönt!

Låååång strand

Våra solstolar med parasoll

På eftermiddagen tog vi oss till Langkawi Cable Car, vilket inte helt oväntat är en linbana som går upp till toppen på ett berg (i det här fallet Gunung Mat Chinchang). Det finns en hållplats man kan gå av innan man kommer högst upp, men vi tänkte att vi skulle börja uppifrån och ta oss neråt… Men det var så mycket moln där uppe att vi inte såg någonting…

Start från turistiga Oriental Village

I kapseln på väg upp!

Långvida utsikt!

In i dimman!

Hm...

Langkawi Sky Bridge

Efter en rätt läskig vandring på Langkawi Sky Bridge, där man inte såg någonting och mest oroade sig över golvplattorna som rörde på sig, så åkte vi ner till mellanstationen. Man såg inte så himla mycket där heller – bäst sikt var faktiskt från själva kapseln på väg upp. Långt borta kunde man skymta segelbåthamnen och det turkosa vattnet.

Det började mörkna så vi tog en taxi tillbaka till Cenang för att äta vår sista middag på den stora standen. Det var ännu mer aktivitet där på kvällen och massor av restauranger att välja på. Vi fastnade för Yellow Café eftersom de hade så fina bord nära stranden.

Dain med husets egen drink

Jag och en Piña Colada

Grillat på alla längder

Mätta och belåtna!

Så idag har vi några timmar kvar innan vårt flyg går kl 19:30 från Langkawi flygplats, vi ska väl äta och prova lite billiga span kanske. Underwater World är också lite lockande, vi får se! Ses hemma!