Pulau Penang och Georgetown

Igår måndag åkte vi från KL med långdistansbuss från Pudu Raya Bus Station, och den här gången köpte vi biljetter i biljettdisken. Det var en lika fin buss som när vi åkte mellan Johor Bharu och KL, förutom att det var billigare för en lika lång resa. Ca fem timmar senare anlände vi till en bussterminal på Pulau Penang (Penang Island) som ligger söder om Georgetown, huvudstaden på ön. Det var inga problem att hitta registrerade taxis och vi åkte med en kille som berättade om staden och gav oss sightseeing-tips. Han släppte av oss utanför uppfarten till Chulia Heritage Hotel, som såg lite ut som en pärla i leran vid första anblick. Resten av gatan Lebuh Chulia är lite mer backpacker-inriktad med billiga hostels, enkel mat, pengaväxling, tvättservice och småaffärer. Detsamma gäller tvärgatan Love Lane, som man tydligen ska akta sig för på kvällen.

Uppfarten från gatan Lebuh Chulia

Den fina fasaden, vackert upplyst

Lobbyn

Vårt rum

Duschen mitt i badrummet och allt blir blött när den är på...

Det är en 200 år gammal byggnad som är topprenoverad, med enkel lyx och vita rena ytor. Rummet är dock rätt litet, och då fick vi ändå uppgraderat till en Deluxe från vårt bokade standardrum (gratis). Men allt annat har varit jättefint och vi är nöjda med servicen. Finns ingen mat/frukost på hotellet dock, men det behövs inte eftersom det finns hur mycket gatumat som helst utanför dörren. Dain har en teori att dessa spontana uppgraderingar kan komma från att de vill ha bra omdöme på Agoda, där vi hittills har bokat alla hotell utom Bubbles och Rainforest Resort. Alltid bra deals, kan rekommendera för dem som reser i Asien.

Efter resan var vi så klart hungriga, så vi begav oss ut på gatan och sniffade oss till ett kök på vagn som bemannades av ett äldre kinesiskt par och deras dotter (?). Där åt jag de godaste dumplings jag fått på länge i en enkel soppa med grönsaker, och Dain fick något liknande med kött. Hela kalaset gick på under 20 SEK! Vi stannade en gång till hos en trevlig gubbe med fläckvis skägg och åt lite grillspett med fläsk och jordnötssås. Det är dåligt med fläsk i Malaysia pga alla muslimer och det är ofta man får ”beef bacon” eller ”chicken ham” om man beställer en rätt som borde innehålla griskött. Gubben hade så mycket att berätta och fråga att vi knappt hade tid att tugga maten, men det var en trevlig stund.

Vårt första matstopp

Det behöver inte vara avancerat för att vara gott!

Vi tog en lite längre sovmorgon och stapplade ut i solljuset vid lunchtid ungefär. Vi hann precis in under tak på ett indiskt hak på Jalan Penang innan det kom en liten skur, men den var snabbt borta igen. Under resten av dagen har det duggat lite till och från vilket har varit rätt skönt i värmen.

Trånga med fina trottoarer på de flesta smågatorna

Trånga men fina trottoarer på de flesta smågatorna

Restaurangen Jaya

Innan jag visste speciellt mycket om Penang så hade jag hört talas om Cheong Fatt Tze Mansion, ett koboltblått hus med vackra detaljer och feng shuin på topp. Jag hade sett några bilder som jag fastnade för på Pinterest, och det kändes som en slump att huset låg i Malaysia när vi ändå skulle dit några månader senare! Jag forskade lite mer och tyckte att Georgetown i sig var tillräckligt intressant för att vi faktiskt skulle kunna åka förbi.

Ur resetidningen Silverkris

Ur resetidningen SilverKris, via Pinterest

Dito

Så när jag äntligen fick se byggnaden live så blev jag nästan lite förvånad över att det såg precis ut som jag föreställt mig. Det var verkligen så vackert som bilderna visade.

Huset sett från den västra porten

En solblekt trishaw är stor kontrast mot den djupt blå väggen

En solblekt trishaw är i stor kontrast mot den djupt blå väggen

En sneak peak in i hallen

Mycket växter och guld förhöjer ytterligare skönheten

Mycket växter och guld förhöjer ytterligare

Det enda sättet att få tillåtelse att vandra runt fritt och fota inomhus är att bo på hotellet, de har flertalet rum som hyrs ut även om huset är privatägt. Eftersom vi inte hade sån tur så kunde vi ändå gå den guidade turen så att vi fick se hur det såg ut. En kvinna av kinesiskt ursprung berättade levande och glatt om den första ägaren, vars namn huset nu bär, och hur han kämpat sig fram för att ”lyckas” i livet. Det var riktigt underhållande och vi njöt hela tiden.

Vi gick vidare mot hamnen och tittade på andra landmärken som klocktornet utanför Fort Cornwallis, en låg smutsig mur som ska omgärda en trädgård. Tyvärr var det stängt så vi kunde inte se efter för oss själva.

Mitt i rondellen står Clock Tower

Ocentrerat i rondellen står Clock Tower

Muren till Fort Cornwallis

Ett jättestängt fort

Det fanns ett par till fina byggnader att titta på, bland annat Pinang Peranakan Mansion (blogginlägg här). Det var ju inte blått, men limegrönt är också en färg som väcker uppmärksamhet… Vi gick faktiskt aldrig in, kändes som att det var svårt att toppa Cheong Fatt Tze Mansion.

Entrén låg på en liten innergård

Fasaden som vette mot Lebuh Gereja

Det sista turistiga vi orkade med var Khoo Kongsi, ett gammalt klanhus och tempel. Det var riktigt fint och upputsat, med välbevarade målningar och statyer.

Huvudingången från Lebuh Cannon (Cannon Street)

Huvudtemplet på innergården

Genomarbetade dekorationer

Altaret i mitten

Middag åt vi på en närliggande indisk restaurang, riktigt överpris för att vara i det här området men vi fick två goda rätter och totalt fyra öl för drygt 200 SEK. Är väl ändå rätt bra, speciellt om maten är så god som den här var!

Restaurang Maharaj

Krabba och kyckling blev det

Imorgon bär det av med båt till vår sista destination för den här resan, stranden Pantai CenangLangkawi. Det ska bli skönt att inte behöva bryta upp och packa om förrän vi ska hem på lördag – har varit rätt mycket hattande även om det är kul att resa runt. Kanske hinner vi dyka lite på Pulau Payar också, vem vet!