Sommarfärdig balkong!

Som av ett fantastiskt sammanträffande behövde både Malena och jag köpa blommor till balkongen, hon hade lånad bil och båda var ”lediga” idag… Så vi svängde iväg till Plantagen i Bromma. Efter att ha klivit över tröskeln till entrén kände vi oss med ens hjälplöst vilsna. Ingen av oss kan någonting om trädgårdsmästeri och det blev lite slumpmässigt plockande. Det enda kriteriet jag hade var ”tål att bli uttorkade”, sedan fick sinnet för färgkombinationer styra. Tycker jag lyckades rätt så bra till slut – även om vädret hade kunnat vara lite mer inspirerande…

Vädret över Ärvinge

Vädret över Ärvinge

Observera min temaenliga vattenkanne-handväska från LaFayette!

Vänster låda

Höger låda

Så blommorna jag har planterat är alltså:

Vit-blå Osteospermum ecklonis (Stjärnöga)

Lila-blå Osteospermum ecklonis (Stjärnöga)

Cerise Impatiens hawkeri (Lyckliga Lotta)

Röd Impatiens hawkeri (Lyckliga Lotta)

Vit-blå Petunia Surfinia

Vit Petunia Surfinia

Sedan har vi en kruka med de här härliga blommorna på bordet:

Lila-vita-gula Viola × wittrockian (Pensé)

Är supernöjd med resultatet! Får hoppas på bättre väder så att vi kan njuta av balkongen nu också.

2 thoughts on “Sommarfärdig balkong!

  1. Det blev verkligen jättefint! Vad bra att du skrev namnet på blommorna här, jag lyckades nämligen glömma dem i samma stund som vi klev utanför plantagen.

    Det blev fint tillsammans, du har öga för färger och de gröna fingrarna lär vi utveckla med tiden!

    Desperat hemmafru-kram!

  2. Äsch, men jag fuskade och läste på krukorna… Fast någon gång måste man ju snappa upp informationen! Får se om blommorna överlever frosten de hotar med ska komma inatt. *suck*

    Kram från hemmafru som inte kan något! ;)

Kommentera

