Dr. Fish – Doktorn är hungrig och dina fötter står på menyn

Jag har velat prova länge och efter mycket letande råkade jag snubbla över OSSO Ladies’ & Men’s Spa i Shinjuku, precis runt om hörnet från Shinjuku Ward Office på Yasukuni Dōri.

OSSOs fasad

OSSOs skyltfönster

De erbjuder ”Fish Therapy” som är en typ av pedikyr utförd av hungriga små karpfiskar. Kalaset kostar 1000 yen (ca 80 sek) för 15 minuter, och för 500 yen till får man sitta i en halvtimme.

Man låser in sina skor innanför entrén…

…och köper en biljett i en vending machine…

…för att sedan göra rent fötterna i duschen innan man får komma i närheten av fiskarna.

Här bor de och jag tror de visste vad som skulle komma.

Man doppar ner sina nytvättade fötter i 20-37 grader varmt vatten och genast flockas fiskarna, som är av sorten Garra Rufa, runt maten.

Garra Rufa a.k.a. Doktor Fisk, bild från Nerdist.

De små fiskarna knaprar bort död hud men lämnar frisk vävnad ifred, vilket är en betryggande tanke när det kittlas och rycker lite i musklerna (ibland hela vägen upp till knäna). Men det är inte alls obehagligt och fötterna blir alldeles lena efteråt. Tydligen sägs behandlingen även öka blodcirkulationen vilket kan göra underverk för patienter med psoriasis.

Amandine ville inte doppa först.

Så jag var inte den som var den!

OM-NOM-NOM

Jag spelade också in en liten videosnutt som går att se här nedan:

Känner mig som en ny människa och tänker absolut gå fler gånger innan jag måste lämna det här underbara landet!

One thought on “Dr. Fish – Doktorn är hungrig och dina fötter står på menyn

Kommentera

