10 dagar med mormor & morfar

Nu har mormor och morfar varit här och tagit hand om mig i en dryg vecka, skämt bort mig lite också kanske… *hihi* Vi har haft det oförskämt trevligt och till och med vädret har varit strålande (förutom en och annan mulen förmiddag). Helt otroligt bra, jag kan vara stolt över Japan. Imorse åkte de till Narita och nu är jag tillbaka i mina vardagsrutiner så det känns lite tomt, men jag har bara en månad kvar innan jag får krama om min familj på svensk mark igen! Så ska jag väl skriva klart den där rapporten också – *host*
Första kvällen höll vi oss nära Takadanobaba.
Koreanskt, tro det eller ej. Men gott med kolgrill och färska råvaror!

Första heldagen tillbringade vi i Asakusa med tempel och köksgata.
Mycket fika blev det också…
Tempel!
På Kappabashi för att fynda keramik.
Vid Sumida River ligger Asahi Super Dry Hall med det tillhörande abstrakta monumentet som i folkmun kallas för det lite osmickrande namnet O Gon no Unko, bokstavligt ”The Golden Poo”.
Något högt strävande bygge pågår sida vid sida med guld-bajset, båda blickande ut över floden.
Vi tog en båttur med ”My Town” nedan, tillhörande Suijo Bus Tokyo Cruise, hela vägen till Hinode Pier.
En annan båt de har i sitt sortiment är den spacade ”Himiko”, designad av Leiji Matsumoto som även tecknat Space Battleship Yamato från anime-serien med samma namn.
En närbild av Himiko från Tokyo Cruise’s hemsida.
Space Battleship Yamato som det ser ut i serien, bild härifrån.
Mormor och jag var inte lika osams som vi ser ut.
Framme vid Hinode Pier är det gångavstånd till Hamamatsuchō station, och en vacker vy över Odaiba.
Man gör en del missar också, det här var det dyraste cafét jag någonsin varit på… En kaffe för ca 70 sek! Ok det var vackert inrett, men gatunivå på Yasukuni Dōri i Shinjuku? Kom igen!

Nästa dag åkte vi till Yokohama och njöt av solen!
Kua Aina hade kriminellt goda avocado-burgare…

Sedan tog vi en båttur med Sea Bass från Yokohama station till Yamashita Park.









Landmark Tower i all sin prakt!

Den torrlagda dockan nedanför Landmark Tower.

Vi åkte upp till 70:e våningen och tog en fika med fantastisk utsikt över hamnen.





Min supergulliga puderrosa hjärt-bakelse!
På vardagarna har jag ju suttit och jobbat med rapporten, men vi sågs alltid på kvällarna för en drink och sedan ut på middag. Varje morgon åt vi frukost tillsammans också! En kväll var vi på Monja Dōri för att hitta en restaurang, det fanns lite att välja på…

En inte minst sagt omfattande meny över monja och okonomiyaki!



Vi beställde in en mystisk efterrätt som hette ”apricot roll”, men tydligen skulle man laga den själv också… Vi frågade snällt om de kunde hjälpa oss och det var en himla tur att de gjorde, för se så avancerat det såg ut!


Fanns även med anko-kräm.
En annan kväll åkte vi till Shibuya för att titta lite där. Det blev all-you-can-eat sukiyaki och shabushabu, en återkommande favorit!
Framför Hachiko så klart!





Det impuls-köptes även en jacka på Zara, bilder kommer längre ner i inlägget!
Här åt vi ryskt en kväll, men det var inget vidare. Inte äckligt men lite smaklöst – fast vi var glada ändå!


På fredagen visade jag dem mitt labb och de fick tillfälle att skaka hand med min handledare. Jag följde med dem till Roppongi Hills på förmiddagen för att åka upp till 52:a våningen i Mori Tower.













På lördagen strosade vi i kejsarens park, och gick även förbi Yasukuni Shrine eftersom det låg så nära. Det är en minnesplats för alla krigs-”hjältar” som stridit och mördat i Japans namn. Man kan ju diskutera hur heroiskt det är att störta kamikaze-plan i utländska hangarfartyg, ramma dem med en människo-torpeder eller ännu mindre vara den som beordrar det hela? Det var obehagligt att se, men intressant.

Vi fick se tidig körsbärsblom innanför de skyddande murarna!


Entré-bågen till shrinet var enorm och syntes ovanför de höga träden…



Bronsstaty över Omura Masujiro.






Fasaden på muséet, som man bara fick fota i första hallen inuti.



På kvällen hamnade vi på en kinesisk restaurang med en servitris som måste varit en av de mest energiska människor jag träffat…


Igår söndag var sista dagen, och eftersom det var fint väder (igen) så åkte vi till Yoyogi Park för att titta på Meiji Shrine. Vi hade sån himla tur att det var två bröllops-processioner under den korta tid vi var där. Måste ha varit en populär dag att gifta sig.






Sedan strosade vi på Omote sandō.
Spännande saker händer på bakgatorna…



Inuti Omote sandō Hills galleria är det vackert men lite tråkigt som allt annat svindyrt.


Fräcka stolar med avgjutna rumpor. Hoppas de är platta på andra sidan annars är det inte många som kan sitta bekvämt i dem!


Sedan måste jag bara inflika att majoriteten av bilderna i detta inlägg är morfars, men det var tur att jag fick använda mig av dem också!
Kommentera

