Bounenkai – Glöm det som hänt det här året!

Dain och jag kom iväg en stund till Asakusa tidigare på dagen igår, men vi stannade inte så hemskt länge eftersom vi inte ville förstöra vår tempel-aptit inför Kyoto. Då är det bäst man verkligen är sugen. (För en mer utförlig dokumentation finns mitt tidigare inlägg här.) Vi gick mest och tittade i souvenir-shoper och stannade för att äta en shiitake-burgare på MOS Burger. Måltiden gjorde oss besvikna av två anledningar: dels fanns inte menyalternativet med friterad kycklingklubba + läsk kvar eftersom all frityrkyckling i hela japan är reserverad för julmiddagar idag, och dels var den enda colan de hade Coke Zero… *ryser* Innan vi åkte hem stannade vi i Shinjuku för att köpa Dain ett par nya tröjor på UNIQLO.

På kvällen samlades hela Osaka lab och vi för att fira avslutningen på det här året, det är det som kallas bounenkai vilket bokstavligt talat betyder ”glömma året-fest”. Det är en rätt bra tradition tycker jag, de vill starta det nya året utan att behöva bekymra sig över eventuella nedgångar som varit. Även om folk var ”tvungna” att gå på festen så verkade det som att de hade roligt, och maten var god. Restaurangen hette Sennenno-utage och ligger uppe på 9e våningen i Big Box.

Vi fick introducera Dain och alla applåderade åt att vi var förlovade… Visste inte riktigt hur man skulle reagera på det, men det var kul! Efter middagen gick vi på karaoke som fanns två våningar ner. Jag bjöd med mig en av lärarna som berättat om hur kul det var med karaoke och att han förut fick följa med studenter ut, men att det nu var 5-6 år sedan. Så kan vi ju inte ha det! Han sjöng jättemycket och var rolig så jag tror inte någon tyckte det var tråkigt att han kom med oss. Som tack betalade han för alla när vi gick!

Kai, Daniel och Katsu satt på något billigt hak i Shibuya, och vi åkte dit för att träffa dem. Ölen kostade 180 yen (14 sek) och miljön var väl därefter fast vi stördes inte så mycket av det! Däremot ville de gå på hiphop-klubben Axxcis som ligger i en skum gränd bakom allt annat vettigt i Shibuya… Dain och jag vände efter halva kön och tog en taxi hem, jag tänker inte betala inträde för en musik jag avskyr på ett så konstigt ställe som det där.

Kommentera

