Akihabara och Tachikawas julbelysning

Som alla geeks var jag tvungen att ta Dain till Akihabara… Och inte helt oväntat gillade han det! :D Vi strosade runt i stort sett hela dagen men han köpte ingenting, eller ja förutom den Final Fantasy XIII-läsken som vi delade på. Det var för övrigt omöjligt att undvika reklam för spelet som kom ut den 17:e december i Japan. Fullkomlig hysteri.

Vår Final Fantasy-läsk var rätt god, som söt grape-juice.
I Kotobukiya sålde de bajsgodis med pussmunnar, Unko. Smakfullt!
Och gulliga katter på batteriförpackningen gör säkert att de säljer bättre. Nästan så jag ville ha!
Klo-automater med kramkuddar. Fast de verkade rätt omöjliga att få.
Snygg lampa, om man bor på en bordell. Fast lite grann vill jag ha den ändå.

Jag har äntligen hittat var man kan få fisk-peeling för fötterna! På bottenvåningen till Don Kihote i Akihabara fanns ”Doctor fish – Fish therapy”. Pris 300 yen (24 sek) för 5 min och 500 yen (40 sek) för 10. Måste tillbaka och prova någon gång.

Jag köpte i varje fall ett super-mini Buffalo 8 Gb USB-minne för 3800 yen (drygt 300 sek).

Kanske fick också en liten Edamame Mameshiba godisskål följa med hem…

Vid 19-tiden mötte vi upp Mustafa, Tomoya och hans kompis i Nishi-Tachikawa för att gå en oändligt lång promenad i minusgrader till Showa Kinen Park. Varje år sätter de upp en imponerande julbelysning som heter ”Winter Vista Illumination” och det var verkligen värt de 400 yen (32 sek) inträdet kostade. Hade det inte varit så jäkla kallt så hade vi kanske stannat längre, men jag kunde ta några suddiga bilder utan stativ ändå – håll tillgodo!

Julgranen som är gjord av enbart cocktail-glas. Det rinner vatten från toppen och ner över alla våningar också. Skiftar mellan grönt och rött.
Fler cocktail-glas fick vara med i dekorationen.
I bakgrunden är huvudattraktionen, ett stort fält med ljusslingor och flera stigar som folk kunde gå på i havet av ljus.
Det var nog lite havstema tror jag också, det fanns krabbor, sjöhästar och bläckfiskar bland annat.

Det var otroligt vackert! Vi gick till en kinesisk restaurang nära Tachikawa station för att värma oss med lite mat innan vi åkte hem.

4 thoughts on “Akihabara och Tachikawas julbelysning

  1. Tycker vi gick i fler "roliga" butiker, eller törs du inte lägga upp de bilderna på bloggen? ;)Tyvärr måste jag meddela att Akihabaras priser ligger efter Sveriges, här kostar en 16 GB USB-pinne 299 kr på Kjell&Company.

  2. Nah, jag tyckte inte det var intressant att ta lika mycket bilder igen när de skulle se likadana ut som det tidigare inlägget… Men vi såg samma grejer som när du och jag gick!Hur stort/långt är det USB-minnet då? Det är klart det finns billigare pinnar av samma minnesmängd i Akiba också, men jag köpte denna för att den var så himla liten. Man ser knappt att den sticker ut när den är ipluggad.

  3. Hm, den var i "vanlig" storlek, alltså ungefär som en nyckel. Om den du köpte var micropytteliten så kan det ju förklara priset.

  4. Vilket fantastiskt skådespel.Vi har kommit hem efter ett par dagar på Åland, där allt var klätt i vinterskrud, liksom här nere i Småland.Dain och du får ha en riktig skön julhelg!!!!Kramar

Kommentera

