Dains första heldag!

Igår, söndag, landade Dains flyg på Narita strax efter 11:30 och jag var där för att ta emot honom såklart! Vi kom till Waseda lagom tills receptionen skulle öppna och vi kunde få ut nyckeln till rummet vid 15. Efter en kort middagsvila gick vi ut för att titta på Waseda och Takadanobaba. Men det blev en kort kväll och vi hittade snabbt en enkel nudel- och gyoza-kombo till middag.

Imorse var jag dessutom tvungen att närvara på terminens sista måndags-seminarium, även fast jag inte förstår ett ord på nästan tre timmar… Super-värdelöst. Jag kom i alla fall hem till Dain sedan, och vi begav oss iväg till Yoyogi Kōen, där vi gick till Meiji-jingu som är ett shintoistiskt shrine mitt i den enorma parken. Det var inte alls inträde som jag hade för mig, så vi gick in och tittade!

Huvudingången till tempel-vägen.
Dain framför hyllan med imponerande vintunnor.
Porten in till själva tempel-gården.
Minami Shinmon, södra shrine-porten.
Vackra trädetaljer…
Här kan man skriva ner sin bön och hänga upp den, men det kostar.
Vi åt monjaman som lite snacks, vilket är en variant av nikuman (ångkokta degknyten vanligast fyllda med fläskkött). Monjaman var fyllda med monja som är en lös smet man tillagar och äter direkt från stekbordet. Inte helt olikt okonomiyaki.

Från shrinet är det ju väldigt nära till Takeshita Dōri i Harajuku, så det fanns ingen anledning att inte gå dit. Soligt och behagligt lite folk.

Såå läckra öronmuffar med hamburgare… Jag ville hemskt gärna köpa dem till någon, men jag kunde inte komma på vem som skulle vilja bära dem.
Sen gick vi vidare mot Omote-sandō men gick strax av till de mindre gatorna vid sidan av eftersom huvudgatan är känd för alla exklusiva butiker som ingen har råd att handla i…
Denna gång var vår alien i ägg-stolen lite julfin.
Dubbla jeans med, eh… ett hajgap?
Vi hann även med en tur till Shibuya och Dōgenzaka!
Final Fantasy XIII får rätt mycket uppmärksamhet…
Dain och Hachiko fick mötas till slut!
Inte så värst mycket folk vid Scramble Crossing innan kl 17 en vardag.
Det här taiyaki-stället rekommenderade faktiskt Wille till mig, och de hade många smaker att välja på.

En kopp kaffe hjälpte inte mot segheten, så vi åkte tillbaka till Waseda och åt sushi till middag! En rätt så lagom intensiv första-dag, jag får ju inte slita ut Dain helt i ett så här tidigt stadium… ;D

Kommentera

