En (nästan) riktig jul till slut

Jag lyckades med lussebullar! Och jag hade inte köpt salt, det var socker… *phew* Men hade de varit gjorda på 2 dl salt så hade de i varje fall räckt längre, nu kommer de försvinna inom ett par dagar eftersom jag lovat massor av japaner att smaka! Det gör jag så gärna – är så roligt när de uppskattar det jag vuxit upp med.

En tant från receptionen släppte in mig i byggnad nr 5 (egentligen finns det bara tre hus så det borde vara nr 3) för att låna korridorköket på andra våningen. Där var lika rent som i vårt kök, det vill säga inte alls. Jag fick börja med att röja på arbetsbänken och skrubba den, och för säkerhets skull diskade jag alla redskap en extra gång. Jag har sett folk lägga tillbaka kastruller och bestick efter att bara ha sköljt av dem så jag tar inga risker… *ryser*

Mina ingredienser, all made in Japan!
Recept på Swedish Saffron Bread med engelsk översättning, för den som vill ge till sin engelskspråkiga vän!

I ett japanskt studentkök är det lite brist på vissa typer av redskap, så jag fick improvisera lite med det som fanns… Men jag ville hemskt gärna baka så då gick det.

Min mortel blev en rostfri soppslev och bunke.
Torrjäst är inte lika enkelt att baka med, och bröden jäste inte förrän de kom i ugnen. Hade väl för kall degvätska även om den var klart över 40˚C.
Vem behöver en träslev när det finns stekspadar?
Eller en ris-spatel?
Se, den ser rätt normal ut! Förutom att den inte jäste då.
Ytan på arbetsbänken kanske inte var ideal, men jag tror jag undvek att använda för mycket mjöl i alla fall.
Det blev bara S-bullar denna gång, de ska få se det mest traditionella!
Och jag penslade med fingrarna… Ja, vad gör man?
Det här är då ugnen, den nedre. Inte precis i den storlek man är vad vid. Jag tror inte japanerna använder ugn alls i sin matlagning. Saknar det hemskt mycket. Pyttesmå plåtar också!
Men de gräddades så fint så :D
Min gyllene skörd för i år!

Jag hade sällskap av Nini i köket, en supergullig tjej från Taiwan. Hon var hemskt intresserad av mitt bakande och självklart fick hon smaka en bulle!

Så snart bröden kallnat fick jag skynda mig iväg till Kameido (JR Sōbu Line). Jag hade blivit bjuden på glögg och julbord av två rumskompisar som jag mötte när vi var på födelsedagsmiddagen för en vecka sedan. Fredrik och Patrik var på IKEA under dagen och köpte allt möjligt smaskigt, och jag fick nästan en tår av glädje över hur gott det var.

De hade till och med årets Blossa 09 med smak av clementin!
Årgångs-glöggen från Blossa från 2003 till nu: pomerans-apelsin, vinteräpple, hjortron-armagnac, lingon-enbär, havtorn-kanel, blåbär och clementin!
Julbord från IKEA i Japan…
6 thoughts on “En (nästan) riktig jul till slut

  1. Hi how are you?I was looking through your blog, and I found it interesting, and inspiring to me, so I thought why not leave you a comment. I too have a blog that I use out of Southern California here in San Diego. Mostly it is a collection of artistic expression, and I have many friends with the same interests, maybe you can become my friend, and follow, and I can also follow you, if that is okay.Well I hope to hear from you soon, and or read about you….LOLSincerely,Jesse

  2. Trägen vinner! Riktigt najs att ni fick tag i Blossa också, förvisso är den inte tidernas godaste just i år, men en rekorderlig glögg ändå och klart bättre än ingenting!Du kanske kan skicka en request till Yunessun att inrätta en glöggbassäng såhär över julen? Given succé.Btw, bloggen som länkades ovan är full med spam … bokstavligen ;)

  3. Jo den där killen verkar skitskum, och VARFÖR tror han att jag vill vara kompis med honom? Sheesh.Mycket bra idé med glöggbassäng! Tål att tänkas på tycker jag. De hade inte hittat årsglöggen på IKEA däremot, den var medlangad från Sverige. Japanerna är inga finsmakare när det gäller glögg tyvärr, men de har väl den vanliga rödvinsglögen på IKEA tror jag.

  4. Så imponerad jag blir av ditt lussebullbak. Det ser verkligen fint ut. Vilken bra svensk ambassadör du är.Kramar från mormor

Kommentera

