Helgen som gått

Igår, lördag, hade Kai och gänget dragit ihop ett ännu större gäng för att fira två killars födelsedagar. Totalt var vi ungefär 20 personer som gick och åt kimchi nabeKita no Kazoku i Shibuya. Nabe är en rätt som liknar sukiyaki och shabu-shabu och just i detta fall var soppan röd-orange eftersom den var smaksatt av av kimchi, en stark inlagd koreansk kål.

Det var många som var sugna på karaoke efter maten, och trots att det sved lite i plånboken en lördagkväll (4000 yen per person för nomihoudai i två timmar…) så hade vi jätteroligt! Så roligt att jag inte hann be någon fota mig. Jaja, det var nog ingen förlust ;)

Vi avrundade även med att besöka klubben Camelot tills tunnelbanan började gå igen. Mycket roligare och billigare än att åka taxi hem!

Efter tre timmars sömn var jag tvungen att gå upp, eftersom jag lovat att möta Chihiro och några andra vid ambassaden. Det var ju Lucia, en vecka tidigt men ändå! En skara söta barn/ungdomar i olika åldrar sjöng för oss, men det kändes inte alls som det skulle eftersom solen sken och det var 20 grader i luften. På riktigt ska det vara minusgrader, mörkt och snöa… OCH vara rätt datum.

Malplacerat luciatåg
Fiskdamm kostade 300 yen (23 sek), både för stora och små.
Svensk bentou med julmat! Men de var snålt tilltagna och kostade skjortan.
Glöggen var jättegod, trots att rödvinsglöggen var slut och vi fick nöja oss med vitvins.

Det bästa med hela ståhejet var att jag fick visa mina japanska vänner runt och förklara vad saker är och varför vi har dem till jul. Man blir lite stolt när de visar sånt genuint intresse så klart! Däremot skämdes jag lite över lussebullarna de sålde, för de var verkligen inte representabla. Torra, hårda och alldeles för lite saffran. *skakar på huvudet* Jag ska minsann visa dem hur de ska vara, så snart jag får tag på en ugn!

One thought on “Helgen som gått

  1. Vet inte om det är bättre med luciatåg i regn och rusk….Roligt för dig att kunna visa upp lite svenskt för dina nya vänner.krammoster mia

Kommentera

