Swedish Meatballs

Efter mycket planerande och liten verkstad vad det idag dags för vår köttbulls-middag. Det var inte helt lätt att hitta alla ingredienser, kan jag säga… Chihiro sa att det skulle finnas ströbröd men det hittade jag inte så istället rostade jag några skivor vitt bröd och smulade det. Det är ju så man ska göra egentligen, eller hur?

Köttbuljong till brunsåsen behövde jag också, och blev lite full i skratt att de hade Knorr buljongtärningar. Det är väl tyskt, men känns lite som hemma ändå.

”Biifu Konsome”

Jag kånkade hem alla kassar och hämtade ut nyckeln till lobby-köket, eftersom vi inte får bjuda upp folk till vår våning och laga mat där. Dum regel, för det kostade 500 yen att hyra det stora köket en timme. Nåväl, jag började laga maten eftersom en timme är lite knappt om tid för att rulla köttbullar, koka potatismos och göra brunsås. Jag visste att Chihiro kunde komma först när maten var klar vid 20, men hade hoppats på att Kimura och Shun kunde hjälpa mig lite. Båda blev försenade i labbet och Chihiro kom faktiskt först. Jag var hemskt efter i matlagningen men som tur var kom ingen hakbands-gubbe i uniform in för att kolla att vi var ute ur köket på avsett klockslag.

När alla kommit tänkte vi duka upp vid matbordet i lobbyn, men då började massor av annat löst folk drälla in. Tydligen tänkte de ha någon form av öl-party och ljudnivån var hög redan i hallen… Men de skulle inte få förstöra vår gormet-middag, jag som bokat och allt. Det var ett utmärkt tillfälle att tänja lite på reglerna och vi åkte upp på min våning istället för att äta där – nu om någonsin!

Förutom att köttbullarna var lite välstekta, potatismoset för torrt och brunsåsen för rinnig så var smaken god. Speciellt Willes mammas lingonsylt, den uppskattades av 2/3 japaner! (Den tredje gillar inte ens jordgubbar, så det här nederlaget är inget vi bör lägga vikt på alls.)

Till efterrätt blev det Hägendaz-glass och svensk godisskål fylld med Ahlgrens bilar, Gott & Blandat och Kexchoklad. Inte helt oväntat blev de förtjusta i bilarna som var så kawaii :D

5 thoughts on “Swedish Meatballs

  1. Du förklarade väl för japanerna att det anses som ett horribelt etikettbrott att inte säga sig älska hemlagad lingonsylt…?

  2. Oh, köttbullar och potatismos! Mycket bra idé!Ska försöka göra det här någon gång. En idé är också att åka till ikea och köpa gravlax.. jag har haft den tanken länge nu och förhoppningsvis tar jag mig tid till det innan det är dax att åka hem.Härligt för dig att bara ha tre månader kvar! Vad ska du göra efter examen?

  3. Jag planerar också att åka till IKEA, den som ligger i Yokohama. Men det blir nog om en vecka eller så. Gravlax låter hur gott som helst… Måste nästan skaffa det lagom till jul!Efter examen, om jag klarar mina två tentor till sommaren då, ska jag söka jobb! Får se hur svårt det blir att fånga drömmen, men det finns alltid alternativ-jobb att falla tillbaka på. IKEA i värsta fall, och det fungerar ju ett tag ändå. Själv då? Blir du klar efter Japan?

  4. Jag tror vi är på väg mot lite bättre tider så du kommer nog hitta ett jobb! Men det är ju väldigt skönt att ha något gammalt man kan falla tillbaka på. Hittar man inget jobb så försvinner ju pengarna i fickan ganska snabbt.Jag blir klar efter Japan så förhoppningsvis hittar jag något jobb, håller tummarna :)

  5. Bra gjort att kunna få till svenska köttbullar i Tokyo tycker jag. Nästa gång kan du bara ta vitt bröd och blöta upp det i liet mjölk och använda istället för skorpsmulor. Ett annat alternativ är att helt utelämna brödet och hälla i litet grädde i smeten så den känns lagom smidig.

Kommentera

