Halva tiden avklarad!

Idag har jag varit här i precis 3 månader, så det betyder att jag har halva min vistelse över och skrämmande lite tid kvar att skriva min rapport på… Samtidigt som jag längtar hem såklart. Men det är oerhört härligt att Dain kommer hit om 18 dagar! Längtar så!

Goda nyheter är att jag blivit nominerad till, ej bekräftat än dock, ett stipendium på tre månader à 80000 yen (6300 sek). Jag vågar inte fira riktigt än bara. Däremot har de som kriterium att man måste skriva på ett papper den första dagen i varje månad för att visa att man är här, och jag planerar att åka hem morgonen den 1 mars. För att jag ska få den sista betalningen måste jag boka om min flygbiljett och åka hem en dag senare. Trots att det innebär en ombokningsavgift på 1000 sek så är det fortfarande värt det. En dag till kan jag trots allt överleva. Sedan måste jag klura ut hur jag ska få över pengarna från mitt japanska konto till min svenska bank när jag sitter hemma i Sverige, för den sista utbetalningen kommer i slutet av mars… Pah, petitesser!

Här spelas julmusik plikttroget i butiker och restauranger, och nog kan de utsmycka med ljusslingor och granar… Men jag har inte fått någon riktig julkänsla än. Det är nu man ska frossa i glögg och lussebullar! Jag saknar nog advent allra mest, för då är det obligatoriskt att mysa varje helg. När man kommer hem vill jag mötas av doften av varma russin och pepparkakshus.

Mitt absoluta favoritbakverk är faktiskt saffransbröd… Eller saffransbullar, lussekatter, lussebullar – kärt barn har många namn! Inte bara för att jag inte har tillgång till dem nu, men för att de är perfekta. De är saftiga, lagom söta och doftar ljuvligt. Såhär såg det ut förra året hos oss!

Zimba var också med, så klart!

Om jag inte minns fel så är det här det recept som både mormor och mamma använder, och nu jag.

Lussekatter
ca 20-30 bullar175 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
½ tsk salt
2 dl socker
1 g saffran
1 ägg
1 ½ l vetemjöl

1. Stöt saffran väl i en mortel tillsammans med en sockerbit.
Smält smöret, häll i mjölken och värm till 37◦C.

2. Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den med lite av
degvätskan. Tillsätt resten av degvätskan, saffran, socker,
salt och mjöl (spara ett par deciliter till utbakningen).
Arbeta degen kraftigt, tills den är smidig och blank och
släpper bunken.

3. Strö lite mjöl över degen, täck med duk och låt jäsa
30-40 minuter.

4. Ta upp degen på bakbordet och knåda den smidig.
Dela den i bitar och baka ut dem till valfria former.

5. Lägg brödet på bakplåtspapper. Lägg bakduk över och
åt jäsa till knappt dubbel storlek, ca 30 minuter.

6. Pensla det färdiga brödet med uppvispat ägg och tryck
ner russin ganska djupt i degen.

7. Grädda större bröd 15-20 minuter i 200-225◦C,
småbullar 6-8 minuter i ca 250◦C. Låt bröden kallna
på galler med duk över.

Antingen så kan man vara traditionell i utformandet av bullarna och göra en ”julgalt” som i bilden ovan, även kallad ”S-bulle”. Det är den enda form Dain kan göra… *fniss* Men jag gillar att göra lite olika, som i den här bilden från recept.nu.

Eller kanske något helt crazy och skapa ett undervattenstema! Bild från tasteline.com.

Så det kliar verkligen i skaparfingrarna att få baka, men jag har det lilla detalj-problemet att det inte finns någon ugn i vårt kök… Tydligen finns det en man kan hyra någonstans, så det är inte omöjligt att det går att lösa. Jag blev till och med befriad från besväret att hitta saffran i butiken, för Shun tog med sig en burk hemifrån! Den är en mindre påse inuti så jag sitter inte på en guldgruva, men det räcker till en sats deg i alla fall. :D

Japansk saffran säljs av Gaban

Så om de inte har lussebullar till jul här, vad har de då? Många familjer köper en stor hink friterad kyckling från KFC – och hur mysigt är det med frityros? Fast vad gör man i brist på kalkon… Fågel som fågel, liksom.

Utanför KFC Shibuya i Oktober…
Förhandsbeställning var i full gång 2 månader innan jul! *blir illamående*

Julafton och juldagen är tydligen superstora dejt-dagar också, så jag är glad att jag inte behöver vara ensam. Vi får se vad vi hittar på, men gå och strosa på Disneyland eller i Roppongi är tydligen poppis bland japanska par. Odaiba lär vara läckert också.

Hur som helst så kommer det hållas ett Lucia-event på Svenska Ambassaden nu på söndag, så lite julkänsla kanske kan komma och smyga sig på. Jag väntar ivrigt.

4 thoughts on “Halva tiden avklarad!

  1. Jag lovar att skänka dig en medlidsam tanke för varje smaskig lussebulle/pepparkaka jag tuggar i mig den här julen. Really now!Men hoppas kycklingen smakar! Du får ursäkta, nu ska jag gå och äta ett kilo pepparkakor så att jag blir snällare. Inte för att det behövs. ;)

  2. Du kan ju lamna kvar pengarna pa det japanska kontot sa har du dem nar du aker till Japan pa semester nasta gang!Jag haller tummarna :)

  3. Julia, det är en fin tanke men jag har inte råd att lägga undan några pengar över huvud taget. När jag kommer hem är jag inte ens säker på att få CSN för vårterminen och det kommer ta ett par månader innan jag får min första lön… Ibland är det hårt!

  4. Låter ju fantastiskt med stipendiet. Vi håller tummarna för fullt!!!!!!Kan trösta dig med att man ännu inte fått nå´n julstämning, trots julskyltning, glögg o pepparkakor. Man vill ha SNÖ o lite ledighet, så man kan njuta.Kramar i massormoster Mia

Kommentera

