Det FET:ar till sig

För de som inte fått en bild för sig hur en FET ser ut så är det på tiden att jag visar er en sådan. I dagarna kom nämligen en ny försändelse av FET:ar från Horiba – beundra deras naivt glansiga och obehandlade ytor! *dregel*

Denna typ levereras med färdiga aluminium-pads. Inte den jag labbar med.
Likadan som mina transistorer! Endast täckt med resist. Dimension ca 1 x 1 cm.
Hur de kommer levererade, i en antistatisk burk från Fluoroware (felgängade lock!).
Man kan skymta innehållet på baksidan.

Det går framåt med våra experimentella experiment, och hädanefter så kommer de bli mindre och mindre experimentella… Vi har jämfört APTES och MPTMS, CA och PEPC, härdat och icke härdat osv. så nu börjar vi (läs Kuroiwa-sensei) få lite mer koll på vad som fungerar och ger bäst svar på HCO3– (vätekarbonat). Det är många tröttsamma mätningar och inte alltid så tillfredställande analyseringar av resultaten – men vi är på rätt väg i varje fall! Anledningen till att jag inte skrivit så mycket om just exjobbet på ett tag är för att 1) det känns lite tjatigt att skriva om samma metoder hela tiden, och 2) jag vet inte hur mycket jag får avslöja för allmänheten. Det är trots allt en kamp om att vara först med nya resultat, och jag vill ju inte sälja ut dem (och inte får jag betalt heller). Har dessutom redan försäkrat att det inte är därför jag är här!

Jag känner bara för att dela med mig av lite fina höstbilder igen. Jag var på gott humör när jag gick hem på lunchen idag och gick väl lite extra långsamt då jag smuttade på min kaffe samtidigt. Ju fler gånger man besöker en plats desto fler detaljer upptäcker man, och jag går ju den här vägen minst två gånger om dan men har inte tittat så noggrannt runt omkring förut. Synd bara på muligheten.

Ett av de två tempel som ligger på vägen, tyvärr är det andra under renovering och är inte så fint att fota.
Här har vi de där statyerna med haklappar igen! Bellman tipsade mig om att det måste vara för mizuko kuyo, en japansk ceremoni för att hedra dem som fått missfall, dödfödda barn och gjort abort.
Jag gillar att Waseda har egna lyktstolpar!
I en trädgård på vänster sida så har någon ett citrusträd, fullt med frukter!
På en parkeringsplats finns det alltid plats för ett litet altare… Men gulligt är det!
Vägen in på Main Campus är färgglad!

Uppfriskad av min fina höstpromenad stegade jag in i köket för att koka lite nudlar (ja, jag är så tragisk). Då möts jag av den här synen av ruttnande bläckfisk-kadaver med tillhörande inälvor…

…som legat i slasken sedan kvällen innan! *öörk* Det var en av de koreanska tjejerna, vars svarta långa hårstrå på kanten av bunken pryder det hela, som lagade till en bläckfisksallad. Dessa hårstrån brukar även ligga kringspridda i den högra duschen, VARJE MORGON, och ibland även orsaka totalstopp i avloppet. Varför kan man inte spola av duschen efter sig om man fäller hår som en cancer-patient, och varför kan man inte slänga sitt matrens efter sig? Måste det dessutom ligga kvar i ett dygn (för det låg där när jag skulle laga middag idag också) och stinka?! Vad är det för FEL på folk?!! Det finns ju FFS skyltar som specifikt skriver om detta, samtliga punkter ovan är med på listan!

Men! Det finns saker att vara glad över också, som de här burkarna med ”Sea Chicken”. Då jag bara hade den vänstra burken i näven var jag tvungen att fundera lite på vad de menade… Sedan hittade jag burken till höger och påmindes av varumärket ”Chicken of the Sea” (wiki), som från början bara stod för tonfisk men nu säljer andra fisk och skaldjur på konserv.

Jag hittade också en ny typ av snacks, nämligen Caplico. Det är i princip choklad fylld med luftbubblor i ett kex. Inte helt olikt den Marabou hade förut (eller finns den fortfarande?).

OM-nom-nom…

En välkänd favorit på den japanska snacks-/godis-fronten är ändå Pocky. Grundidén är en kexpinne doppad i choklad och därifrån har otaliga varianter utvecklats. Förutom de två vanligaste smakerna med choklad och jordgubb, så har jag även provat följande:

Pocky Chocolate Crush – Cocoa Cookie Crunch
Pocky Chocolate Crush – Almond
Pocky Strawberry – Tsubu tsubu ichigo (”crush crush strawberry”)
Pocky Apple Yoghurt – Tsubu tsubu ringho yooguruto (”crush crush apple yoghurt”)
Pocky Milk Coffee – Miluku Koohii, Kalushiumu iri (containing calcium)
Pocky Men’s bitter chocolate (OBS! Bara för att män är de enda som kan ta den bittra smaken, inga kvinnor kommer någonsin tycka den är god… Yeah)
Jag insåg att jag missade Pocky’s och Pritz’ 11-årsjubileum igår, den 11 november! Oh-noes :'(

Apropå att FET:a till sig då då… Vem har sagt att man måste bli smal av att vara i Japan? ^^

4 thoughts on “Det FET:ar till sig

  1. Nu fick de stackars städarna ta hand om det förmultnande bläckfisk-renset… Ett och ett halvt dygn har det legat där. Way to go, äckliga koreaner! Jag blir illamående av all smuts och slarv i köket, nästa gång ska jag säga till henne. Fy fan alltså.

Kommentera

