Waseda-sai Festival

Under lördagen och idag höll Waseda University en kulturfestival, kallad Waseda-sai (hemsida på japanska). Jag gick självklart dit för att titta lite. Tyvärr var jag ensam eftersom båda mina ”bästisar” här (Shun och Chihiro) skulle arbeta på festivalen. Såhär såg det ut på Main Campus… Det var massor med folk och fint väder!

Vid sälen/valen står det goma channo, vet inte vad det sista betyder men goma = ”sesamfrö”.
Några som dansar flamenco… För det är ju så japanskt?
Till höger säljer de churros. Inte heller särskilt japanskt, men det verkade som att de hade mat från hela världen.
I Icetarbucks hade de friterad glass! Men det var så lång kö så jag orkade inte vänta.
Loggan är riktigt snygg dessutom!
Istället festade jag på en obanyaki, ungefär som två tjocka plättar med ett lager anko-bönröra eller vaniljkräm emellan. Bilden kommer härifrån, även med recept.
En teaterföreställning med Transformers-liknande skådisar. Såg kul ut! Men jag förstod inte vad de sa…
Choko banana, populärt festivalgodis!
Popcorn-försäljning
Churros igen, den här gången med gigantiska bestick.
Två personer utklädda till (gissningsvis) Cleopatra och en manlig egyptier.
En annan person utklädd till en testruta… Oh, all these questions.
Killen med den svarta skylten gör reklam för mochi gjord på ormbunke (?) – vanligtvis är de gjorda på en klibbig risdeg.
Det finns visst maids på Waseda också!
Grillade marshmallows
Jag undrade varför det var så extremt trångt precis här, och sedan såg jag de manliga akrobaterna till vänster i bilden!
Träden är så fina nu :)
En stor scen har stått framför klocktornet hela helgen, och jag tror det är därifrån jag hör skränandet från min balkong när jag försöker läsa i lägenheten.

Jag tröttade på trängseln och att man inte kunde titta på maten och allt som fanns på festivalen i lugn och ro, så jag gick mot Nishi-Waseda Campus (Rikou). Där var mycket mindre folk, men också mindre saker att titta på.

Arkitekterna hade fått fria tyglar på entréplanet i byggnad 55…
Jag åt lite takoyaki till lunch! Det var till och med kö…
Men är inte hans mössa för söt? En stooor takoyaki!
Rullade tacos?
Även på gården hade arkitekterna fått gå lös…

Jag är också riktigt nöjd att jag fick lägga vantarna på Waseda’s egna öl. Den ska jag spara till något speciellt tillfälle!

3 thoughts on “Waseda-sai Festival

  1. Ganska oentusiastisk maid tycker jag, henne hade du ju kunnat out-maida lätt. :PSynd att jag missade festivalen! Hade velat prova Waseda-öl!

  2. Ah, men jag fotade ju henne i smyg så att säga… Hon hade inte tid att spexa till sig!Men jag rapporterar hur god ölen är sen, kanske kan skicka ett provrör på posten! ;)

Kommentera

