Min dyraste mobilräkning någonsin

Ok, nu är jag riktigt upprörd… Jag brukar hålla mig på en rätt så låg mobilräkning, kanske 200-300 sek/mån, och hade ingen strävan att överträffa den någon gång snart. Jag visste att jag inte skulle få en lika bra deal med något bolag i Japan men valde ändå det som Waseda rekommenderade: PicCell Wireless. De hyr ut mobiltelefoner till över 25 olika länder och erbjöd leverantören SoftBank i Japan. I vanliga fall har SoftBank bra deals med gratis samtal (förutom uppkopplingskostnad) och gratis sms/mms. Detta gäller inte om man har deras nät via PicCell, vilket jag surt fått förvärva. Jag har nu en saftig räkning på 167.18 usd vilket i dagsläget är i runda slängor 1160 sek…

Det här står naturligtvis i deras blad över trafikkostnader, och jag lusläste det också ett flertal gånger innan jag åkte hemifrån och började ringa. Sanningen måste dock blivit aningen förskönad i minnet, och detaljen om att endast trafik mellan SoftBank leverat av PicCell var gratis och inte till alla SoftBank, hade fallit bort…

Se originaldokumentet här.

Jag känner mig så otroligt dum att jag inte var mer försiktig! Inte var det några speciellt viktiga samtal man ringde heller, ändå kostade de 20-30 sek i snitt. Ett var på 150 sek, och anledningen till att jag ringde så länge var för att jag trodde det var gratis… *snyft*

Nog för att jag inte kan säga att PicCell Wireless lurade mig med avtalet, för allt står så prydligt där. Men de har marknadsfört det som att detta är ett alternativ som alla utbytesstudenter nappar på – vilket är långt (mycket långt) från sant. Jag tror jag har stött på EN person som också hade hyrt sin telefon därifrån och honom är jag inte kompis med. Grejen är att man inte kan starta ett vanligt abonnemang här om man inte tecknar det på ett år eller mer. Vill man avsluta det tidigare tillkommer straff-avgifter, så jag tänkte att detta var ett bättre alternativ för mig. Men jag hade visst fel…

Så det är slutringt för min del. Folk får ringa mig, eller så skickar jag sms och mms. Så mycket för den goda idén. *urk* PS. Jag vill helst inte få medlidande, det svider bara mer då. Inget hånskratt heller om ni kan undvika det.

Annars då? Ni har inte hört så mycket från mig för att jag har inte haft något liv den senaste veckan. Jag och Kuroiwa-sensei har suttit kvar sist i labbet varje dag och jag har inte fått gå hem förrän vid 18:30-19. Men! Vi har haft framsteg och han har lyckats (tror han) att utesluta påverkan från annat än koldioxid (i realiteten vätekarbonat). Nobelpris nästa!

Glömde nästan vår incident i söndags då vi skulle mötas ett gäng svenskar för att gå på restaurangen Kawara Cafe & Dining i Shinjuku.

Jag hade tagit med mig Amandine och Mustafa, tillsammans väntade vi på resten av gänget vid utgång B13 mot Kabukicho vid Shinjuku station. De andra var jättejätte-sena och Mustafa behövde åka hem för att ringa sin pappa på Skype. Kvar stod jag och Amandine och väntade hungrigt. När gänget väl kom, en timme sent, så småsprang vi glatt till adressen på Shinjuku 3-chome, ”Diane Shinjuku”, byggnad nr. 11 och tre trappor upp. För det första så erbjöd restaurangen bara nomihoudai (allt du kan dricka) med tillhörande mat – det gick inte att beställa enstaka rätter. För det andra så kostade biljetten 3500 yen (270 sek), och ville man ha alkoholfritt så var det inte billigare. För det tredje så spillde de en bricka öl över hela min klänning. De bad knappt om ursäkt, så Amandine och jag lämnade stället eftersom ingen av oss skulle dricka. Det var ju söndag?

Istället åkte vi till Baba (Takadanobaba) och tog oss ett billigt skrovmål på ett av mina favorithak. Det var en riktig besvikelse som slutade i en trevlig middag trots allt.

4 thoughts on “Min dyraste mobilräkning någonsin

  1. Roligt att höra/läsa ifrån dig igen. Mobiler är en djungel. Vi hade middag här hemma igår med en delegation från Sydafrika. En av männen hade, förra gången han besökte Sverige, fått en mobilräkning på 3000kr. Då är hans lön som kommunal chef 3500kr. F ö är allt bra med oss. Hösten är här: soligt och 0-gradigt på morgonen. Varmare jackor o vantar är det som gäller.kramis

  2. Fy vad kallt det låter! Vi har faktiskt fortfarande över 20 grader för det mesta, dagtid alltså… Jag längtar inte efter det ruggiga och kalla mörkret!Ja den där räkningen var ingen trevlig överraskning, men det är nästan oundvikligt när man reser. :/

  3. Man slutar aldrig med att göra sina misstag, speciellt när man reser. Det ingår så att säga i det hela. Det svider ett tag, men så får man glömma det.

Kommentera

