Trista Tachikawa och otroliga onsen!

I fredags hände inget roligt alls, alla var upptagna med annat och ingen hade väl lust att gå ut i regnet med mig. Men jag kunde inte sitta still en fredagkväll, så jag åkte tillbaka till Kichijouji för att byta shortsen jag köpte där förut. Det var riktigt deppig stämning och allt var trist. Jag åkte hem rätt snabbt igen.

Igår, lördag, mötte jag Mustafa och de andra från Hitachi vid en station som heter Tachikawa. Från Nakano på Tozai line tar man Chuo line tills man är framme. Det går också bra att Chuo line direkt från Shinjuku.

Anledningen till att vi åkte dit var för att Mustafas guide rekommenderade det, men jag blev inte så värst imponerad. Vädret var förvisso inte på den bästa sidan men det var bara massa dyra köpcetrum överallt, inget med charm över huvud taget. Men det kanske finns där bara att vi inte såg det. Min lunch inmundigades på Soup Stock Tokyo, god soppa men för grovt överpris.

Isetan finns där också (vänster i bilden)…
Takashimaya är flott värre!

Efter en rundvandring på den fina avdelningen med ätbara presenter, satte vi oss ner en stund under monorail-spåren och åt lite sockerkaka. Det är en delikatess här, tänk bara så vi frossar i Sverige!

Vi mötte upp med delar av gänget från Svenska Ambassaden för en middag i Roppongi. Det var billigt och gott på kinarestaurangen Tengu.

Efter en timme karaoke på Karaoke Kan, knallade vi iväg till Club 99. Vi hälsade även på hos grannen Gaspanic (Gas Panic?), som enligt mig är ett ganska så illa valt namn med tanke på saringas-attacken i Tokyos tunnelbana 1995.

Jag var dödstrött kl. 3 på morgonen och ville bara hem, men eftersom ingen tunnelbana gick så fick jag ta en taxi. Från Roppongi till min lägenhet i Waseda kostade det (bara) ca 220 sek – det är väl rätt rimligt en lördagkväll? Inget jag kommer kunna göra ofta, men ibland måste man.

Så idag var det äntligen dagen vi skulle åka till ett onsen! Onsen är egentligen en varm källa, men kan även vara ett badhus där vattnet är uppvärmt på konstgjord väg. Detta var fallet med Saya-no-yu Onsen, som ligger i närheten av stationen Shimura-sakaue och Mitsugi Park. Det tog ungefär 40 minuter med metron från Waseda station.

Badhuset är uppdelat mellan män och kvinnor, och badkläder är inte tillåtet av hygieniska skäl. De har mer än 13 olika typer av badkar och bassänger, men även vanlig bastu och ångbastu eller massage. Massage kostade extra, men annars fick man tillgång till allt för 1000 yen (knappa 80 sek) och då fick man vara där i 5 timmar. Eftersom man inte fick fota inuti baddelen så har jag saxat några bilder från hemsidan

Varma stenplattor som man ligger på iklädd pyjamas. Skall varvas med avsvalkning i omgångar.
Ständigt tillflöde av nytt, fräscht vatten.
Övre bilden till vänster: Min favorit! Decimeterdjupt varmt vatten och så ligger man bara där och slappnar av…
Bubbelpooler med varierande djup och styrka på massagestrålar.
Vanliga bastun som på tjejernas sida hade en TV(?)
Omklädningsrum!

I anslutning till badanläggningen finns en fin trädgård i japansk stil. Allt kändes så harmoniskt och man slappnade av så snart man kommit dit.

Med utsikt över samma trädgård fanns även en gemensam restaurang (påklätt). Där åt vi lunch och jag tog soba (kalla bovete-nudlar som man doppar i en soppa) tillsammans med en tonfiskröra som jag inte minns namnet på.

Sen åkte vi hem, nöjda men möra och sömniga av allt spa-ande!

Kommentera

