Mysig middag med väninnor

Idag var jag hemma och läste, men gjorde ett avbrott för att åka till banken och uträtta ett par ärenden. Tydligen kan man inte betala sina räkningar på vilken bank man vill, utan de väljer det åt en. Tack för omtänksamheten, tack så himla mycket. Naturligtvis var det inte samma bank som jag själv valt, men jag fick otroligt bra service där också. Tydligen, som jag fick veta av Amandine igen, så kan man faktiskt betala med post här. Då är de bara 10 år efter oss i utvecklingen av bankärenden…

På vägen hem gick jag förbi Nishi-Waseda Campus’ pappershandel, och köpte detta härliga kit med limegrönt tema och lite Mameshiba! (De har inte samma hålslagare som vi har. Förresten, har något land det? Kan vi inte bara enas om en standard?!)

Men vi hade faktiskt planerat att gå ut och äta idag, Chihiro och Amandine och jag! Amandine följde ett råd hon fått tidigare, och tog mig till restaurangen Hanbey i närheten av Takadanobaba station. Den var rätt populär och väntetiden på ett bord var 45 minuter – men eftersom Chihiro inte kommit än så gjorde det inte så mycket!

Nerför trappen bara!

Restaurangen var inredd med retro gammeldags japanska reklamaffischer och andra lustiga detaljer. Allt var i trä och rätt mysigt, om än lite dimmigt av allt matos från grillen och stekbordet som stod mitt i restaurangen.

Det var väl mer som en bar, fast med riktigt bra mat – stort utbud och mycket vällagat. För att inte tala om billigt! Vi bad Chihiro läsa menyn (som var på japanska) och välja ut det vi borde prova.

Inte helt lätt att dela ett hårdkokt ägg med pinnar…
Nedan: Okonomiyaki, japansk pannkaka med överströdd katsuobushi som är torkad och jäst bonit (en fisk). Det roliga är att det ser ut som att det ”dansar” av ångorna…
Var tvungen att fota toan, den var så modern men ändå traditionell. Hur lyckas de?
Observera mina nya stövlar från eBay-säljaren pansily420!

Vi hade hur kul som helst, skrattade så att vi kiknade… Nästa gång ska vi ha pyjamasparty! (Säg inget till de som arbetar på Hoshien *schhh*)

2 thoughts on “Mysig middag med väninnor

Kommentera

