Jag är ingen spion!

Måndag och tisdag var rätt så tråkiga dagar, eftersom det mest innebar att tvätta rent FET:arna med starka syror (igen) och belägga dem med APTES respektive MPTMS (igen). Kuroiwa-sensei trodde att de två dagar vi väntat mellan ytbehandling och härdning kunde varit för lite, därav det usla resultatet , så nu ska vi vänta en vecka på det att stabilisera sig. Vår katalysator karboanhydras (carbonic anhydrase) har i varje fall kommit redan, så det är bara att sätta igång med den sista behandlingen som gör att sensorn känner av vätekarbonat (bicarbonate) istället för koldioxid – så snart vi väntat. Jag ska under de dagarna läsa på lite vilket aldrig kan skada.

Så bad jag även Kuroiwa-sensei att formulera lite mer konkret vad mitt projekt ska handla om, så att jag vet vad jag behöver läsa på och vad som förväntas av mig när jag är klar. När han skulle ta detta papper till Osaka-sensei för påskrift, så blev tydligen den sistnämde arg för att (jag förstår inte riktigt det här men) att han ska behöva skriva på när han egentligen inte vill att labbets nya forskning skall spridas till andra universitet? Jag kan förstå att det skulle vara fel om jag skrev en rapport och sedan tog hela äran, men det är ju ett samarbete mellan universitet och det är därför jag är här! Och hur skulle det se ut om min handledare på KTH ska sätta betyg på något som han inte får läsa förrän det är klart? Hur ska jag då få rådgivning och hjälp under tiden?

Nja, det är inte alltid lätt med kultur-överbryggningar… Men Kuroiwa-sensei lugnade mig och sa att han nog kunde förklara hur det låg till med allt och varför min handledare kan behöva veta vad som pågår. Däremot så tyckte han det kunde vara bra om Osaka-sensei fick en ursäkt från KTH, och lite officiella dokument som styrker bakgrunden till detta samarbete. En ursäkt! För vad? Det här med att be om förlåtelse för saker verkar vara rätt vanligt här. Men jag förstår inte ens vad vi har gjort för fel! :(

Hur som helst så fick jag en kopia av projektbeskrivningen, och punkterna är följande:
1. Testa båda alternativen att korslänka APTES till det självbyggande monolagret (self-assembled monolayer) respektive S-S binda MPTMS.
2. Undersöka hur långt bort från sensorn koncentrationer av koldioxid kan mätas, och om det är mest effektivt att mäta CO2 eller HCO3-.
3. Störningar från metalljoner, pH och andra ämnen måste analyseras.

Igår var jag i alla fall och åt lunch med Shun och hennes kompis, och imorgon (torsdag) kväll ska jag på middag på Chihiro. Det är det mesta jag har att rapportera för tillfället! Mer sightseeing i helgen så klart! ;)

2 thoughts on “Jag är ingen spion!

  1. Oj oj hur det kan bli. Jag hoppas att allting löser sig till slut och att missförstånden kan klaras ut. Måste kännas litet trist. Inte för att man förstår så mycket av forskningen, men man blir ju imponerad av det hela

Kommentera

