Ginza är rätt trist ändå

Efter en lugn morgon med bloggande åkte jag själv en sväng till Ginza, som jag inte besökt sedan jag var här 2005. Det har inte förändrats ett dugg…

Direkt från tunnelbanan kom jag upp i det enorma varuhuset Mitsukoshi, och de enda avdelningarna jag vågade röra mig på (med mina smutsiga skor och kläder som kostar mindre än en bil) var inredning och kökstillbehör. Jag tog en smygtitt på skoavdelningen men alla storlekar slutade på 24.5, vilket fortfarande är för litet. *suck*

Nespresso-hörnan!
För dem som inte vet hur man knyter en traditionell japansk shopping-bag:
En mer diskret variant av den ökända kramkudden…
Pampigt värre…
Och mitt upp i allt glans kommer HM – känns som att det har lite finare framtoning här än hemma i Sverige.

Jag blev rätt snabbt uttråkad och började promenera bortåt lite på måfå. Plötsligt var jag i Hyrule (det var i verkligheten Hibiya Park).

Det var lite mulet och regnet hängde i luften, så tyvärr ser parken urtrist ut. Men den är säkert fin när det är soligt.

Trött i benen gick jag ner till närmsta metro-station, Hibiya, och tog Mita line till första anknytning på Tozai line (den som tar mig till Waseda eller Takadanobaba station). Ta inte Mita line om ni kan undvika det, det var hutlösa biljettpriser och nedgångna stationer. Usch! Jag kom i alla fall så småningom till Takadanobaba, och gick runt för att lära mig hitta lite. Det finns lite kul arkitektur att titta på när man ändå är där.

Man kan se en tecknad version av Okuma Auditorium och statyn från Wasedas huvudcampus i mitten av bilden.

Nedan: Kyrkan Celes Takadanobaba.
Ingången till Sakae Dori.
Kan någon förklara hur huset nedan står emot en jordbävning?
Så här ser en japansk kyrkogård ut, för den som inte vet.

Avslutningsvis gick jag in en sväng i Big Box, gallerian som ligger vid Rotary utanför stationshuset.

Jag hittade äntligen skor i min storlek! I butiken Kobe Randa kan jag tydligen ha storlek 25, märkta ”LL” hos dem, deras största så klart. Jag är så lycklig…

Vilka läckerbitar, va?

3 thoughts on “Ginza är rätt trist ändå

  1. Hej älskling!Det är så kul att se hur det är i Tokyo. Åh, vilka läckra stövlar!!!Kul att du äntligen lyckades hitta ett par!Puss och kram, mamma.

Kommentera

