Lång natt i Shibuya

Lördagen började väldigt lugnt med sovmorgon och frukost vid 12, samt lite städning i rummet. Mustafa hade erbjudit mig att följa med när hans handledare från Hitachi, handledarens fru och en gemensam arbetskamrat till dem, skulle visa honom runt i Akihabara och Harajuku. Jag åkte även denna gång via Iwamotochou och gick den korta sträckan till Akihabara. På vägen går man förbi Kandagawa River, vilken är en sorgligt outnyttjad naturresurs mitt i Tokyo. Hade floden legat i Stockholm så hade det funnits uteserveringar och båtuthyrning längs hela båda sidorna, och sedan svindyra lägenheter omedelbart bakom det… Nu ser den bara grå och malplacerad ut där den går mellan kontorshusen.

De hade fastnat på Yodobashi ett bra tag, inte helt oväntat för en grupp med teknikintresserade. Men jag hade turen att komma i slutet så vi åkte strax vidare mot Harajuku. Jag har ju redan sett Yodobashi flera gånger och spännande är det inte.

Vi gick ner Omote-Sando Avenue och därefter in på en direkt tvärgata i närheten av stationen med samma namn. Där fanns den här lilla presentbutiken som sålde traditionella japanska sötsaker. Vi blev bjudna på varsin Taiyaki, en fiskkaka fylld med söt och lilaaktig röra på azukibönor. Lite oväntad smak, men definitvt något jag skulle kunna äta igen.

Sista bilden kommer härifrån.

På kvällen åkte både Mustafa och jag till Kai’s pappas lägenhet i Yoyogi-Uehara där han hade en liten samling människor, mestadels från Svenska Ambassaden. Vi satt och pratade om varför alla var i Japan, ett högst intressant ämne då alla var där av olika anledningar, samtidigt som vi åt snacks och drack lite vin.

Katsu, som inte var där igår, hade fixat in oss på en rabatterad gästlista på hiphop-stället Harlem i Shibuya. Det ligger vägg i vägg med Atom som vi var på för två veckor sedan, och jag måste säga att även fast jag inte är speciellt mycket för musiktypen så uppskattade jag DJ:n och hade riktigt roligt. Men hur dansar man till hiphop egentligen?

Eftersom tunnelbanorna slutar gå strax efter midnatt, och alla ställen öppnar vid 22-23, så var det ingen mening med att åka hem med det sista tåget. Vi var på Harlem till halv fem och då gick alla i samlad tropp till en pizzeria nära Scramble Crossing för att avrunda kvällen. Jag tror jag var hemma två timmar efter det. Kul kväll!

5 thoughts on “Lång natt i Shibuya

  1. Hej så roligt det verkar allting och så himla mycket du får se. Vi är tillbaka hemma igen och sänder massor med härliga höstväderkramar till dig

Kommentera

