Välkomstfest för mig

Uppgifterna i labbet under fredagen innebar långa väntetider, så jag hann göra annat emellan såsom att träffa Osaka-sensei och få mina papper underskrivna och handla lite mat. Eftermiddagens AFM-scanningar kändes längst, även om vi bara satt med det i ett par timmar. Då varje bild på 1 x 1 µm2 tog ungefär 8 minuter att ladda så roade jag mig med att kisa med ögonen och se vad landskapet på skärmen såg ut som.

Ytorna som bara behandlats med APTES
Huden på någon med psoriasis och rikligt med malignt melanom, eller sanddyner med halvt nedgrävda dinosaurieägg. 3D-bilden visade tydligen ett normalt monolayer med koaguleringstoppar, med det är inte min slutsats så jag noterar bara.

Ytorna som behandlats med både APTES och härdats i 200 C i 2 h
Alignade små rösen eller kullar av varierande längd, på differential-bilden såg det ut som bristningar. Tydligen var detta inte vad Kuroiwa-sensei förväntat sig så vi får förmodligen göra om och göra rätt nästa vecka på torsdag (efter helgdagarna måndag-onsdag).

Vi var sena ur renlabbet och kom nästan sist till middagen på restaurangen Yattemare, precis bredvid livsmedelsbutiken Santoku Nishiwaseda-ten där jag brukar handla. Det var rätt många som kom, inklusive tre lärare så var vi nog 15-20 personer. Och alla var där för min skull!

Det kom in nya fat med plockmat varje halvtimme, så de försedde oss med mat och dryck mellan kl 19-22. Kuroiwa-sensei förklarade för alla de andra varför jag var där och vad jag skulle göra under min tid i Japan. Under middagen bytte alla platser lite då och då så att jag fick prata med olika personer – det var jättetrevligt! Och jag behövde inte betala någonting, utan istället delade alla andra på notan… Kändes lite pinsamt, men det var så de hade anordnat det.

3 thoughts on “Välkomstfest för mig

  1. Roligt att läsa att du blir väl omhändetagen. Självklart ska du INTE betala när det är en fest för DIG. vi gör också så när någon ska firas på jobbet:) Kramar i massor

Kommentera

