Karaoke Kan!

Jag hade inget att göra i labbet igår (torsdag) eftersom vi fortfarande väntade på att kemikalierna skulle anlända. Alltså hade jag gott om tid att sitta och läsa och ta en promenad under förmiddagen för att se hur Takadanobaba ser ut under dagtid. Här är några bilder på köpcentrumet Big Box och korsningen det ligger vid:

´

På torget framför byggnaden är tydligen Waseda-studenternas vanligaste mötesplats, som kallas (jag kan ha hört fel) Rotary. Där är fullsmockat med folk varenda kväll verkar det som, och rätt mycket fylla också nu innan terminen har börjat. Påminner lite om Rålis på något sätt, bortsett från att detta inte är en park. Hit kommer man på ca 15 minuter om man promenerar, eller 2 minuter om man tar metron en station. Det är här allt händer i Shinjuku!

Jag inhandlade lite städprylar och återvände hem för att fortsätta läsa. Se! Städning måste inte se tråkigt ut, Sverige har mycket att lära…

Så vad kan man göra i Takadanobaba? Vi hade siktat in oss på karaoke för kvällen – första gången sedan jag kom hit! Har förvisso bara varit en gång tidigare, men det är lika kul ändå. Jag hade fått med mig Amandine, en fransk tjej som jag träffat på Hoshien-middagen från dagen innan, och vi mötte upp Shun med hennes labb-kompisar. Totalt var vi sju personer som gick till Karaoke Kan.

Allt var riktigt kitschigt med neon och blanka ytor… Men vi hade riktigt kul, trots att låttexterna flög förbi alldeles snabbt. Än så länge läser jag inte hiragana och katakana tillräckligt bra och jag hade svårt att hänga med. Men det är en riktigt effektiv läsövning att sjunga karaoke, så det hoppas jag att vi gör fler gånger!

Jag måste bara dela med mig av det här… Under den stora TV-skärmen satt en liten skärm som visade lite random mönster varvat med information om låten man sjöng. Dessutom hade de en liten maskot i form av en panda som sprang runt och hade lite mysko aktiviteter för sig – se bara!

Efter karaoken gick vi till en restaurang längre ner på gatan, kallad Ootoya. Mycket god tonfisk-sashimi på ris!

Sedan var kvällen över och vi gick var och en hem till sitt.

Kommentera

