Feel Japan

Igår i labbet var rätt nervöst, jag och Kuroiwa-sensei skulle försöka tvätta bort de ojämna ytorna på FET:arna med starkare och starkare syror. Till slut höll vi på med ca 96%-ig salpetersyra och vad jag har för mig var svavelsyra. Skyddsrutan för dragskåpet var neddragen så långt att armarna knappt kom igenom, och med två lager handskar skulle vi flytta de små bitarna mellan olika muggar. En liten droppe syrablandning kom på en av servietterna och brände genast ett hål… Jag var ett nervvrak! Men måste man så måste man, och jag antar att man blir säkrare efter några gånger.

Jag tror drygt hälften av de totalt 14 FET:arna blev tillräckligt rena till slut, och vi skulle förflytta dem till ett annat skåp och belägga dem med bl.a. APTES, (3-Aminopropyl)Triethoxysilane innan vi var klara för dagen. Det gjordes i ett skåp där enda kontakten med insidan man hade var med genom ett par långa gummihandskar fästa i skåpets framsida. Det såg ut lite som dessa skåp:

På utsidan (Källa)
Och på insidan (Källa)

Sedan var vi klara eftersom vi väntar på leverans av PEP, Phosphoenolpyruvate, som kommer at vara en katalysator i reaktionen med koldioxid vilket är hela syftet med alla ytbehandlingar. FET:arna kommer sedan (teoretiskt) fungera som sensorer för koldioxid. Coolt, va?

”Hemma” i lobbyn skulle studentföreningen ”Feel Japan” anordna ett event i form av matlagning för alla som bor i Hoshien-husen. Jag har inte riktigt orkat engagera mig i deras aktiviteter än, men kände att det var dumt att hålla sig utanför. Så jag gick dit och började prata med folk. Det visade sig att vi inte alls skulle laga mat, utan gå i samlad tropp till en restaurang i Takadanobaba som heter Tokuya. Så här ser det ut under dagtid:

Ingången till restaurangen var en hiss upp från Waseda Dori (det verkar vara rätt vanligt här) och vi kom in i en stor restaurang där vi fick ett långbord för alla 16 som vi var. Vi beställde in smårätter och delade i mindre grupper, hur gott som helst! Det var en trevlig kväll och jag träffade många roliga människor, så jag ska försöka gå på nästa aktivitet också. ^^

Kommentera

