Min japanska stämpel

Idag var jag med Shibasaki-san och Kimura-san i Rikou’s renlabb, för att belägga FET:arna med Ti (titanium) och Pt (platina). Det gick uselt och ytan var full med vassa flingor som pekade åt alla håll och såg ut som om vi hällt på järnfilsspån på en magnet (ungefär som nedan alltså).

Något hade gått fel och vi försökte panikslagna tvätta i aceton. Jag tror att tre av 10-15 stycken blev ok i slutändan, så vi får se om vi måste göra om allt. Jag vet inte vad de ska med FET:arna till egentligen så de kanske bara övar på prepareringsprocessen.

Efter den pärsen tog vi en glass, och sedan gick jag för att möta Shun. Vi skulle nämligen hämta ut min signatursstämpel i stämpel-butiken nära Waseda Station.

Se så fin den blev, med rosa körsbärsblommor och allt! Den stavar ut GU-SU-TO-BEE, och man börjar läsa från övre högra hörnet och neråt. Stämpeln behöver jag när jag ska förstärka en signatur, bland annat vid öppnande av det bankkonto jag måste ha för att betala hyran.

Idag kände jag verkligen att mina nergångna loafers kunde behöva bytas ut – jag fick trots allt inte med mig så många par hit på grund av vikten och de är de enda jag har som är riktigt bekväma. Däremot så vet jag att det är svårt med större storlekar här så jag hörde lite med de andra var de har störst utbud. Tydligen skulle varuhusen Keio och Odakyu ha bra sortiment, så jag åkte till Shinjuku Station och traskade dit.

Men dels var det svindyrt (eller ja, för en student) och de största storlekarna de har är japansk 24. Jag har märkt att jag har 25-26 och kan alltså inte ha deras fläsko-storlekar, känns ju uppmuntrande. Det ser riktigt mörkt ut för mig på skofronten, men kläder har jag kunnat hitta på UNIQLO i alla fall. Kanske inte de mest fantasifulla kreationerna, men basplagg är alltid bra. Men skor?! Jag älskar att handla skor! Och de har så himla mycket läckra skor här, det finns inte en enda tjej i Shibuya som har fula skor – hur ska jag stå ut? Det var med tunga steg jag återvände tomhänt, i samma sunkiga skor som jag haft varje dag hittills…

2 thoughts on “Min japanska stämpel

  1. Det var ju ett elände, men du skall se att nånstans måste dom ju ha skor för riktiga kvinnor. Tänk om Slatan kommer till Japan han har nummer 47.

Kommentera

