Asakusa och Ueno, i ninjans fotspår

Igår var en dag full av missförstånd… Efter att ha varit på Shinjuku Ward Office med de andra boenden på Hoshien, så var jag 10 minuter sen till att möta Shibasaki-san för ”experimentet” (lite luddigt förklarat) vi skulle utföra i renlabbet. Jag ringde några minuter i 10 med andan i halsen och förklarade mig. Jag förstod det som att vi skulle mötas i entrén till ASMeW och gå till labbet då. När jag kom dit så var ingen där, och ingen hade sett henne. Jag försökte ringa, men utan svar. Till slut letade jag upp rummet där hon satt med några andra och bad dem ringa till labbet. Hon var redan där och gjorde experimentet – hur blev det så? Hur som helst, vi möttes vid lunch och hon ursäktade sig för missförståndet. Vi hade nog missförstått båda två.

Det blev en bento-låda från kiosken runt hörnet på ca 35 sek, och efter det gick vi två plus hon stackarn som aldrig kan hålla sig vaken för att dra på oss renrums-klädsel. Vi exponerade valda områden på FET:arna med UV-ljus och tvättade dem lite. Det tog 4 timmar… Pilligt arbete det där.

På kvällen hade jag stämt träff med Mustafa (från min klass på KTH), som nu är här och exjobbar på Hitachi. Det blev missförstånd där med, då han hade svårt att hitta rätt utgång som jag stod vid. Vilka Tokyo-bor vet inte var Hachiko står? Vi hade jättetrevligt, åt billigt gyoza och vandrade både runt Shibuya och Shinjuku. Vi hittade även till en bar vid Golden Gai, betalade grymt överpris för den men var ändå glada.

Idag var det dags för vår utflykt till Asakusa! Shun hade fått med sig tre killar från skolan, som alla var hemskt trevliga. Vi gick direkt mot Sensou-Ji templet som jag upptäckte att jag varit i tidigare.

Templet i sig var under renovering och helt övertäckt, men entré-porten var rätt pampig den också.
Den tillhörande pagodan.

Utanför templet så fanns hundratals små kiosker, butiker och restauranger. De flesta sålde samma saker men det var ändå rätt skoj att gå och titta. Eller smaka i de fall de sålde något ätbart.

Asakusa är tydligen känd för sin unagi (ål alltså), och det blev ett självklart val av lunch att äta grillad ål! Rätt dyrt dock, mitt kostade 2500 yen (strax under 200 sek). Men det var gott så det kändes inte bortkastat!

Soppan med ål-lever gav jag generöst bort till de andra…

I Asakusa finns gatan Kappabashi-Dori, som är helt tillägnad saker för matlagning både i hemmet och allt som kan behövas på en restaurang. Bland annat säljs tallriksmodeller över restaurangers meny-alternativ i plast, otroligt realistiska. Det finns även ett stort utbud av vacker keramik.

Svensk design i Tokyo, skålserien ”Margrethe” för Rosti. Designad av Sigvard Bernadotte.

Vi åkte tre stationer tillbaka för att gå av vid Ueno. Där fanns lika mycket småbutiker och billig souvernirshopping. Ska återkomma hit sedan mot slutet av min vistelse, men det är ingen anledning att hamstra presenter redan. Vi kunde roa oss i några spelhallar också, det var riktigt kul! Man behöver ju inte agera gammal bara för att man är det ;)

Hemma i min lilla lägenhet sitter jag och beundrar mitt nya inköp: NINJA-STÖVLAR! Med tillhörande blommiga strumpor.


De är jättesköna och säkert rätt ergonomiska. Jag såg flertalet personer som när de delade ut reklamblad i Asakusa hade likadana på sig. Tydligen har en del byggnadsarbetare också ninja-stövlar, då man får lite bättre balans och grepp med tårna än om man har en hård och hel sula.

3 thoughts on “Asakusa och Ueno, i ninjans fotspår

  1. Hej!Haha! Vilka roliga stövlar! Jag är så glad för din skull att du verkar få så många nya vänner!Saknar dig redan!Puss o kram, mamma

  2. Jag har lite torrhosta fortfarande, men det hindrar mig inte från att gå lite på stan. Hoppas de inte tror att jag har svininfluensa bara…Man känner sig riktigt populär för så fort Shun säger att hon ska ta med mig på något så hakar några fler på! Jätteroligt :D

Kommentera

