Egen lägenhet, äntligen!

Jag har uppgraderat min vänskap med Shundo-san, nu får jag kalla henne ”Shun” som hennes kompisar gör. Hon får kalla mig Pau om hon vill, vi får väl se vad hon är bekväm med. Hursomhelst, imorse gick jag upp tidigt och packade ihop mina saker på hotellet. Klockan 9 hade vi bestämt att Shun skulle komma och hjälpa mig med allt bagage in i en taxi och ut på andra sidan framme vid Waseda Houshien.

Allt gick smidigt och jag betalade ungefär 150 sek för taxin, dricks ska man inte ge. I receptionen hjälpte de mig med pappersarbetet och nycklar trots att de egentligen inte öppnade förrän kl. 10 (en halvtimme senare). En tjej som bodde där själv och hade ansvar för hus 3 visade mig kök, duschrum, tvättstuga och så mitt rum så klart! Det var mycket finare än vad jag hade väntat, plus att jag fick den glada överraskningen att det fanns en balkong! Inte enorm, men ändå.

När jag fått dumpa mina grejer så upptänkte vi loppis-hörnan i entrén, med riktigt sinnesjukt bra priser: 10 yen per sak! Det är ju inte ens en krona? Jag köpte fyra svarta skålar i keramik, fyra stora glas, fyra av kniv/gaffel/sked, en spegel, två tvättkorgar, häftstift till anslagstavlan, ett multimått… Och fyndigast av allt var nog kaffepressen från Bodum – allt för samma styckepris!

Vi skulle vi åka till Shinjuku Ward Office för att få hjälp med att göra mitt Japan-ID. Jag glömde naturligtvis fotona jag förberett i Sverige och fick ta nya där, men annars gick allting smärtfritt. Jag fyllde i en blankett, väntade lite, skrev på en annan blankett och så är det bara att hämta ut det färdiga kortet den 25 september. Smidigt värre. Jag gillar att de ser en som en utomjording…

”To Alien Entering Japan”-informationen

Shun och jag tog en lunch på en italiensk restaurang (Saizeriya) som ligger precis nedanför Waseda Houshien. Doria kan jag rekommendera, det var som lasagne fast med ris istället för pasta.

Sedan gick jag till Kuroiwa-sensei, Nakanishi-sensei och Osaka-sensei (eller hans sekreterare) och lämnade mina tre kristallskålar. De blev jätteglada, så det var väl värt kånkandet. Efter detta var jag ledig och jag begav mig ut för att handla nödvändigheter till lägenheten, såsom badrumsartiklar, galger och lite diskverktyg. Har fortfarande inte hittat ett badlakan så jag får väl använda de två små hand-handdukarna imorgon när jag ska duscha.

Så här ser det ut när man är på väg upp till min lägenhet, och de gemensamma utrymmena:

Köket är rätt sunkigt, och duscharna ser exakt likadana ut som på hotellet. Men det är inte så mycket jag kan påverka det så det är bara att gilla. Men lite längre ner i korridoren, till vänster bor jag!

Jag känner att jag börjar bli sjuk, så jag hoppas att en första ordentlig sovnatt kommer att kurera det värsta av halsonten och nästäppan…

4 thoughts on “Egen lägenhet, äntligen!

Kommentera

