Bekanta trakter

Jag hade bestämt med Shundo-san att vi skulle ses vid middagstid, så jag åkte för att titta lite på Harajuku på förmiddagen. Precis vid stationen ligger Yoyogi Park, som inhyser Meiji Jingu – ett tempel med kringliggande trädgårdar som restes för att hedra kejsaren Meiji och hans kejsarinna Shouken. Jag har varit inne i templet tidigare och blev inte så värst imponerad eftersom de exploaterat sönder charmen med det, så jag nöjde mig med att gå en promenad på gångvägarna i närheten.


Stadsdelen Harajuku är känd för klädstilar som lolita, goth och ganguro, och visst fick jag roa mig åt några sådana! Tycker det är kul att de har så definierade klädgrupper här. Hursomhelst så hittade jag snart till Takeshita Street, som jag också genast kände igen.

De hade hur mycket roliga prylbutiker som helst, perfekt att hitta presenter om man har dålig fantasi själv. Svänger man höger på Meiji Avenue så kommer man förbi lite större kedjor som bl.a. Forever 21 och H&M!

Jag hade lovat Anders, min gamla lärare i kvantmekanik på KTH som nu är ”Science and Technology Councellor” på Svenska Ambassaden i Tokyo, att hälsa på. Ambassaden ligger i Roppongi, så jag åkte dit och hade lite tid över innan för Ark Gardens. Det är en samling små trädgårdar som ligger utspridda över några platåer i backen mellan höghusen.

Men jag tycker de såg rätt så utblommade ut, jag måste ha missat den bästa tiden att komma dit. Detsamma gällde Izumi Garden, tyvärr.

Efter ambassaden hade jag lite tid att döda innan jag skulle möta Shundo-san, så jag letade mig vidare till Gaien-Higashi Avenue. Den går i princip hela vägen från Tokyo Tower och fram till Roppongi Hills. Det verkade vara mest restauranger och en och annan märklig prylbutik/arkadspel-ställe. Men nu vet jag var Hard Rock Café ligger i alla fall!

Sen var det dags att ta sig till Nishi-Waseda också, vilket inte var helt lätt trots att jag nu åkt dit många gånger. Uppenbarligen har de något som heter ”expresståg” och ”lokaltåg” på fredagkvällar (och kanske helger), vilket jag helt missade. Så mitt tåg körde bara förbi tre stationer, inklusive den jag skulle till, och kom direkt till slutstationen. Eftersom jag inte förstod vad som hänt så gick jag bara på nästa tåg i motsatt riktning, och tog naturligtvis ett till expresståg som tog mig tillbaka till där jag började… Det var 2/3 tåg som var sådana direkttåg till slutstationen, vilket jag då sedan upptäckte och äntligen kom på rätt tåg.

Tydligen skulle Shundo-sans kompis från samma årskurs följa med oss och äta sushi! Vi gick till ett område nära stationen JR Shin Oukubo, och där låg restaurangen Tenka Sushi. Där hade de rullbands-servering och det var första gången jag fick prova det! Hur kul och gott som helst!

Miso-soppan med krabba var sjukt god, men sushi-biten ovan med silvriga småfiskar var faktiskt den första sushi jag smakat som inte vad god. Jag kände lite motvilja innan, men jag var bara tvungen att prova… Och jag gav gladeligen bort min andra bit till Shundo-sans kompis. Det roliga var att restaurangägaren kunde säga ”hej” och ”vi ses” på svenska! Jag lärde honom säga ”hej då” också. ^^

Eftersom Frippe är i Tokyo för att hälsa på Kai, så hade vi sagt att vi skulle försöka mötas upp. Så vi valde Hachiko som mötesplats, som alla andra Tokyobor. De hade i sin tur dragit med sig en hel drös med folk, några från svenska ambassaden och deras kompisar. Så först satt vi på ett jättemysigt ställe som heter Kaleido, där några av dem som inte ätit fick lite mat.

Och det här med att shochu skulle vara gott var inte sant för mig och flera andra vid bordet, det smakade bensin med lite örter! Hemskt.

Däremot var det här plommonvinet mycket njutbart. Kan rekommenderas!

Katsu, Kais kompis, var festfixaren i gänget och han hade skrivit upp okänt antal på gästlistor lite här och var. Så vi gick faktiskt vidare till två olika danshak, Atom och Vuenos, men båda var överfulla (max antal personer i en lokal verkar inte finnas) och väldigt rökiga. Tydligen har de bara rökförbud utomhus på trottoarerna där det finns oändligt med luft men inte inne på en klubb? Trött och glad åkte jag hem med första tunnelbanan 04:30, strategiskt anpassat efter när hotellet öppnade dörren igen.

Kommentera

