Bugningar till höger och vänster

Imorse tog jag mig till Nishi-Waseda för att möta Shundo-san. Hon har varit en ängel och lett mig runt precis hela dagen! Jag har försökt att säga att hon inte måste vara med mig hela tiden (jag förstår att hon har andra kompisar och kanske bara vill vara hemma när hon är ledig) men hon säger att hon tycker det är kul och att hon behöver öva sin engelska… Vi pratar mest engelska, skäms jag lite att säga, men jag ska använda lite mer japanska åt gången. Nu blir det mest enstaka uttryck – fast jag lyssnar så mycket jag kan och försöker hänga med!

Så när man åker till stationen för mitt campus så ser det ut lite såhär på vägen:

Ovan: Notera vagnsnummer och dörrnummer vid varje öppning, allt för att den
stressade Tokyo-bon skall komma ut precis framför rätt utgång/uppgång på slutstationen…
Och när man kommer fram så ser det ut lite såhär:

Röda små fiskar i fontänen!

Inuti byggnad 55, där Prof. Osaka sitter, så känns det rätt modernt och fräscht.

Utanför östra entrén står, förutom restaurangen ”Big Boy Dining” och billighets-kedjan UNIQLO, en staty av Okuma Shigenobu, grundaren av Waseda University. Han har även hedrats med skolans aula, Okuma Auditorium. Här med Shundo-san och en kille-från-ASMeW-som-jag-inte-kommer-ihåg-namnet-på… *skäms*

Vi började bli hungriga och tog oss en billig lunch i en av de två skolrestaurangerna… Det kostade bara 250 yen (20 sek) för en rejäl skål udon (tjocka vetenudlar) med friterade grönsaker och gratis varmt te!

Ah, happy times! Vidare mot andra campus så går man förbi häftiga hus…

…en del av Toyama Park med tigrar…

…och en söt Shiba-liknande hund. Apropå Shiba, ni har väl inte missat Mameshiba? ”Mame” betyder böna och ”shiba” är som sagt en hundras. Mycket kreativt, för att inte tala om gulligt och riktigt catchy.

Efter att vi varit förbi Zaiken (Kagami Memorial Research Institute for Materials Science and Technology)…

…och ASMeW (Consolidated Research Institute for Advanced Science and Medical Care Waseda University)…

…så tog vi oss en dessert och iskaffe!

Detta är anmitsu, bestående av tre delar: en kula vaniljglass, anko som är gelékuber gjorda på röda bönor med lite ringlad sirap över, mochi som är en klibbig riskaka, och en brun röra med söta bönor. Shundo-san sa att hon precis fått sin lön från sitt extraarbete, och att hon ville bjuda mig… Så det var klart jag skulle prova! Jag försökte mitt bästa för att övervinna kväljnings-reflexen av gelén, men jag kunde verkligen inte äta upp allt. Hoppas att hon inte blev ledsen.

Sen åkte vi till Akihabara! Äntligen, det fanns så mycket att titta på så jag skulle kunna hänga där i dagar… Jag tror Shundo-san skämdes lite, men jag var tvungen att fota denna samling geeks som spelar Dragon Quest IX över trådlöst nätverk på sina DS:ar utanför någon butik :/


Vi kunde inte undvika att traska in i det 9 våningar höga Yodobashi Camera Akiba, ett enormt elektronikvaruhus med våningar och sortiment för allt man kan tänka sig. Inklusive anime-leksaker och annat smaskens som den japanska marknaden kan komma på. Mobilsmycken, någon? Eller kanske en 103″ TV för 5 6oo ooo yen (437 000 sek)…

Vi behövde inte gå många steg mellan varje utdelning av reklamblad för Maid Cafes eller butiker som sålda kram-kuddar, då är man i Akihabara verkligen!

Det har varit en intrycks-rik dag, och efter alla ansikten jag mött idag både på universitetet och på stan så är jag helt slutkörd. Det blev en middag i kojen, bestående av valnötsbröd och grönt te!


Och nu är det dags att sova igen. Vart tar tiden vägen? :D

6 thoughts on “Bugningar till höger och vänster

  1. Hej!För det första: vilken stor skål med soppa!Jättefina bilder, blir verkligen sugen på att resa till Japan.Hoppas du har det bra!Kram Petra

  2. Hej!Härliga bilder, verkligen! Kul att du träffat lite folk :D Intrycket jag får av bilderna är väl att det känns ganska folktomt, jag trodde Tokyo var helt "knökat" med folk :DHoppas du får det bra resten av tiden! Live long and prosper :)

  3. Hej!Vilket tempo! Och ändå hinner du med att skriva så mycket?!Helt otippat har mamma & pappa beställt en ny spis REDAN! Dom undrar om du vill ha deras gamla – free of charge? Hör av dig om du vill – Thomas försöker nog få tag på dig imorgon.Kram,Kerstin

  4. Det var jättemycket mat man fick i skolrestaurangen! Jag orkade inte äta upp allt ens… Trodde att japanerna åt lite mat, men det här verkar ju lovande!Wille, Shundo-san wa hontou ni sugoi kawaii desu yo!Isak, nu har jag varit ute rätt tidigt på dagen och folk jobbar… Men på kvällen! Oj oj, efter kl 18-19 då kryllar det av folk! Och det var nästan så att perrongvakterna fick trycka in folk i förrgår. :)

Kommentera

