Japan Alfa version 2

Äntligen, några vacklande steg framåt i planeringen!

I förrgår, den 12 maj, mailade jag en desperat förfrågan om information till både Prof. Osaka på labbet och Waseda’s internationella student-koordinator Mr. Matsuno. Ett dygn senare hade professorn svarat med följande detaljer:

* I slutet av maj kommer jag ha fått viktiga papper inkluderande oficiellt antagningsbesked, och ansökninsformulär för ett ”dormitory” (som jag antar är en studentkorridor-variant av boende, förhoppningsvis på campus i närheten av labbet… men Tokyo är stort och Waseda är utspritt)

* De håller i nuläget på med att fixa studentvisum åt alla utbytesstudenter, och detta skulle enligt professorn ta 1-2 månader. *suck* Det verkar ju inte som att jag behöver trixa med visumet här hemma, men man vet aldrig – de kanske bara fixar det på japanska sidan och sedan måste ambassaden i Sverige godkänna det? Jag skulle inte bli förvånad.

* Labbet sparkar igång för höstterminen 1 september, och jag var välkommen vilken veckodag som helst efter det. Vågar man boka resa redan nu? Kommer jag ha någonstans att bo? Förmodligen… Men jag kanske får räkna med att bo i kapsel-hotell tills allt är fixat? *huga*

* Det ser ut som att det blir Prof. Osaka’s kollega Dr. Kuroiwa som blir min handledare, och ämnet verkar bli om det något vaga ”bio-chip”

Direkt när jag fick mailet fick jag ångest över att hitta en examinator och eventuellt kombinerad handledare på KTH i Sverige. En sådan måste man trots allt ha om man skall få exjobbet godkänt. Den första person jag tänkte på var Bellman, ja alltså inte skalden utan professorn på KTH med samma förnamn som honom – han undervisade mig i en häftig kurs om halvledar-simuleringar! Så jag mailade honom, och fick svar bara några timmar senare med följande besked:

* Han kan tänka sig vara min examinator (!)

* Ett bio-chip är ”en FET-typ sensor på DNA eller annat i en vätska. När DNA fastnar på gaten sker en laddningsomfördelning som liknar effekten av en gatespänningsändring, som kan mätas som en ändring i drainströmmen, så FET-komponenten förstärker den svaga molekylära signalen.” …det är så coolt att jag dör!

* Bellman sysslar inte riktigt med den här typen av transistorer, men han har en kollega (Zhibin Zhang) som gör liknande saker med kolnanorör eller kiselnanowirar (också FET-komponenter). Då han ”bara” är forskare så kan han inte vara examinator, men han kan agera konsult om jag stöter på något konstigt problem.

* Han har mailat forskaren Zhibin Zhang och en annan lärare jag hade i Ingenjörsmetodik, Shili Zhang, om artikeltips som kan ge mig idéer till en titel på exjobbet! (Är det bara jag eller heter alla kineser typ samma sak, hm, Tintin?)

Mitt i all tentastress ska jag alltså komma på ett exjobbsämne fort-som-tusan, få alla papper ifyllda och underskrivna, boka resa och räkna med att sova på en parkbänk i ett par veckor i september. Men det löser sig, eller hur? Jag kommer ha väskan full av tjocka fysikböcker jag måste plöja igenom i förberedande syfte nu ändå – vad mer kan jag önska? :P


Vilken härligt nervös sommar det här kommer bli… Och jag som trodde att jag skulle ha massor av tid att repetera kanji-tecken i den svala skuggan under en korkek. Det blir extrajobb och fysikplugg, jag kommer vara lika blek som jag varit efter varje sommar sedan jag började sommarjobba när jag var 16. Det är ett hårt liv, inte sant? ^^

5 thoughts on “Japan Alfa version 2

  1. Tänk vad skönt livet skulle vara om man på allvar trodde på ”Allt löser sig”. Klart du ska boka biljetten! Om de har glömt bort dig så stegar du bara dit och spänner ögonen i dem (lite vagt sådär)och så ”löser sig allt” haha. Jag vet med säkerhet att allt inte löser sig (här hade jag tänkt skriva nått asnördigt men jag gör inte det) men det här kommer att gå bra. Tror du man kan få stipendium för att åka och hälsa på vänner i landsflykt?

  2. Jag hade redan haft biljetterna i handen… heheZhang/Chang är världens vanligaste efternamn.Ska du ha något ”vanligt” extrajobb när du är där borta, eller räcker pengarna? Tanken var att om du är ute bland de vanligt dödliga och får massa kontakter så kanske jag kan snylta lite på dem om jag bestämmer mig för att åka till Japan nästa vinter. Hur lång är terminen?

  3. Gud, nu måste jag boka en biljett! Jag bryr mig inte det får bli som det blir. Jag hoppas innerligt på att det finns stipendier för sånt!Jag hade inte tänkt jobba under tiden jag är där, mest för att exjobbet är heltid och deras arbetsdagar är låååånga… Så vill jag ju ha roligt också! Terminen (exjobbet) är menat att pågå i 20 veckor så förhoppningsvis kommer jag hem lagom till jul. Det beror på hur mycket jag kan resa under tiden och om det gör att projektet tar längre tid!Men alla som har råd/tid är så välkomna! Jag kommer säkert inte ha mer än 15 kvm men det räcker rätt så långt.

  4. ohh ska du hålla på med DNAFet vad coolt! I en av kurserna jag läste så gjorde vi någon sort literaturstudie om dem, de verkar vara hur coola som helst. Hoppas det går bra :D

Kommentera

