Japan Alfa-release

Detaljerna jag vet om mitt exjobb i höst får bokstavligt talat plats på en Post-it lapp…

* Jag har blivit antagen på Waseda University‘s utbytesprogram för HT09
* Waseda har sju olika campus utspridda över Tokyo
* Höstterminen börjar i september
* Jag har ansökt om att få tillhöra Graduate School of Advanced Science and Engineering, som ligger på Okubo Campus
* Okubo Campus ligger i Shinjuku-ku på adressen 3-4-1 Okubo Shinjuku-ku Tokyo, JAPAN 169-8555

Visa större karta

* Jag kanske kommer få kemiprofessor Tetsuya Osaka som min handledare
* Jag har blivit beviljad ett stipendium från Göran Holmquists Stiftelse för ”studier i Japan samt inhämtande av kunskap om Japans kultur och historia”. Stiftelsen förvaltas av Sweden-Japan Foundation :D
* Japan är coolt och maten är kickass – för var annars skulle man kunna hitta en matlåda i form av ett konsverk som detta, med karaktärer från filmen ”My Neighbor Totoro” (animatör Hayao Miyazaki). Bilden kommer från AnnaTheRed’s bento factory. Jag dör av cute overload… :D

Vad jag inte vet om mitt exjobb är desto mer, och även lite oroande med tanke på att det bara är 4 månader kvar tills jag borde vara där…

* Var jag ska bo
* Vart jag ska åka för att jobba varje dag
* Hur mycket boende, mat, tunnelbana, flygbiljett kostar
* Vad mitt exjobb kommer att handla om
* Vem som på riktigt blir min handledare
* Om mitt exjobb blir godkänt av KTH
* Om de har samma spänning och frekvens i eluttagen
* Hur jag ska tvätta mina kläder
* Var tusan på kartan man hamnar när man går ur flygplanet
* Vart jag ska ta mig första dagen
* Vem som tar emot mig och ger mig nycklar
* Vilka jag ska jobba med i labbet
* Hur mycket jag kommer att behöva använda min knackiga japanska
* Hur mycket jag kommer att behöva vifta med armarna och teckna i luften för att göra mig förstådd

Ungefär så. Men jag har ju faktiskt varit i Japan tidigare, till och med i Tokyo, så det är inte helt nytt för mig ändå vilket är lite lugnande för ett planeringsfreak. Jag har tagit många snåriga vägar för att komma till det läget jag sitter i nu – att få bo där i ett halvår. Det här är historian i kronologisk ordning:

Jag växte upp med en teknikintresserad släkt som gärna diskuterade och utförde hemmademonstrationer för att kunna förklara olika fenomen barn kan komma att fundera på.
.
På högstadiet var jag den som verkligen längtade till tekniklektionerna, och det var inte många i klassen som var duktiga på att löda heller. Detta ville min lärare uppmuntra så därför kallade hon mig för klassens ”teknikdrottning”.
.
För att göda mitt teknikintresse fick jag flera årsprenumerationer på ”Illustrerad Vetenskap” av min mormor. Där fastnade jag för alla artiklar om konstgjorda ögon som kunde ge blinda synen tillbaka, eller automatiskt doserande läkemedelshylsor som opererades in i kroppen. Läkaryrket kanske var min grej? Fast det är lite äckligt med blod ändå…
.
I 8:an blev min och de andra parallellklasserna erbjudna en 10 dagar lång intresseväckar-kurs för tjejer på KTH. Där fick man bl.a. blanda lite vätskor och mäta strålning, vilket jag upptäckte var jättekul. Jag skulle bli ingenjör när jag blev stor!
.
I 9:an prao-ade jag och min kompis på stabfartyget HMS Visborg, och jag bestämde mig för att göra lumpen! Inte värnplikten, men lumpen ville jag göra. Och det var ingen som förbarmade sig över mig tillräckligt för att förklara att det var precis samma sak. Elakingar.
.
På gymnasiet gjorde jag allt för att förbereda mig inför KTH och läste engelskspråkigt Natur-Natur program på Kungsholmens Gymnasium. Jag ville förbättra engelskakunskaperna för att orka med den saftiga litteraturen på universitetet.
.
Jag gjorde också lumpen 2004-2005, och med den roliga prao-tiden på Visborg i minnet så sökte jag till en stor båt. Det fick jag också, jag blev systemtekniker (”syte”) på HMS Carlskrona. Sedan var det bara en bonus att den åkte jorden runt på 4 ½ månad…
.
På den så kallade ”Utbildningsexpeditionen” med Carlskrona stannade vi sex dagar (25-30 mars) i Tokyo, varav två var vaktdagar vid båten för mig tyvärr. Men jag hann se tillräckligt mycket av staden för att drömma mig tillbaka.

Ser det inte bara för härligt ut?

Tillbaka och utmuckad började jag på KTH, på Mikroelektronik (som nu är en del av IN-sektionen). De hade nämligen en inriktning som hette Biomedicinsk Elektroteknik. Den finns inte längre – så bra var den. Nej men det sorgliga är att den är sjukt bra, intressant och otroligt relevant för ett spännande framtidsjobb – och den tas bort? Hur som helst, jag har fått läsa den och jag tänker utnyttja möjligheten jag fått.
.
Målet var att komma till Japan igen, så jag började ta språkkurserna som KTH erbjuder för att bygga upp en lite säkrare profil. Inte för att jag skulle hinna bli så bra att jag skulle kunna läsa kuser på japanska i Japan, men är ändå bra att ha liksom. Nu har jag snart läst 1 ½ år.
.
I somras tog jag tag i arbetet som ligger bakom att söka exjobb i Japan. Tänkte att det var mitt bästa alternativ, då ”internationell inriktning” med garanterat utbytesår inte fanns på ME när jag började.
.
Stipendier är nästan ett måste om man ska bo i Japan (speciellt Tokyo) en längre tid nu när yenen är så smärtsamt dyr. Jag räknar med att ta generöst med studielån, men varje liten peng som lättar på den bördan är varmt välkommen. Så jag försökte titta efter passande stiftelser. Det fanns inte alls många.
.
Den 5:e februari i år fick jag veta att Waseda godtagit min ansökan! Då började pappersarbetet ta fart på riktigt… De har fortfarande inte officiellt skrivit in mig, smidigt värre.
.
Den 3:e april fick jag besked från Sweden-Japan Foundation att Göran Holmquists Stiftelse ger mig ett bidrag!
.
Den 20:e april var jag på stipendieutdelning på Dansmuséet och mottog mitt diplom tillsammans med ett tiotal andra ur Prinsessan Christinas hand.


Och det är där jag är fortfarande just nu.

6 thoughts on “Japan Alfa-release

  1. Wikitravel kan sin sakJapanTokyohttp://wikitravel.org/en/Image:Shinkansen_C0892.jpg <– Något som Darkwing Duck skulle kunna åka i…

  2. Wow, ser lite mer framtid ut än vårt X2000… Kommer nog åka Shinkansen (”bullet train” för dem som inte kan japanska tåg) om jag ska ut och upptäcka en helg!Vem var du förresten? :)

  3. oh, älskar dina låååånga inlägg.Roligt att ha närmaste framtiden på sitt liv sammanfattat på en post-it :)Men det kommer nog gå väldigt bra! Har du bestämt datum för när du lämnar sverige?

  4. Nix, ingenting! Får nog ta och ringa får internationella koordinator snart… Börjar gå mig lite på nerverna!

  5. Hej Pauline,Jag snubblade precis över din blogg och insåg att jag är i precis samma situation som dig, bara ett halvår före. Jag läser biomedicin (ej teknisk inriktning) vid Lunds universitet och är för närvarande i Tokyo och utför mitt exjobb på Keio University. Jag har varit här sen februari och stannar till början av juli. Om du har frågor om Tokyo/Japan får du gärna höra av dig till mig, jag känner inte till allt här men har iaf hyfsat bra koll på läget efter 4 månader. Min email: mia@buglix.org ha det! /Maria

Kommentera

