SAMLA: Bara Högra Skon

Frukta icket! Det må vara länge sedan jag skrev om något att samla på, men jag har nu hittat det jag letade efter: statyer av skor i miniatyr – som inte går att använda och där man bara får högra skon… det är alltså ”Just The Right Shoe” jag hänförts av. Dessa små underverk skulpteras i krossad marmor och plast, och designas av Lorraine Vail, eller ”Raine” som hon gärna signerar med.


Skorna har tillverkats sedan 1998 då det släpptes 18 olika miniatyrer, och sedan dess har det varje år kommit en vår- och sommarkollektion på ungefär 20-24 olika skor i varje. HUR i hela fridens namn detta har kunnat undgå mig i 11 år, är för mig en tung gåta. Men det är absolut inte försent, och därför rivstartar jag härmed mitt samlande av dessa! Eller ja, jag får inte ha mer än en för Dain men jag köper dem gärna och säljer vidare eller ger bort som present – kan en skotokig kvinna få något bättre?! Just det, trodde inte det nej. Och vad är bättre än att förvara små skor på en stor sko? Idealt, mina vänner.


Skorna handmålas och kommer i sin indivuduella mini-skokartong, den också handmålad. Så de är riktiga små konstverk varenda en. Denna dam, Darlene Flynn i Kalifornien, innehade vid tillfället då denna artikel skrevs (2006) världsrekordet i störst samling av skorelaterade saker. Hon har en hel del Just The Right Shoe i det där skåpet…


Där ligger man lite i lä, och tur är väl det annars hade ingen velat bo med mig förutom Zimba. Om man nu vill veta vilka skor man missat, för de slutar tillverkas efter en viss tid och säljs sedan för dyra samlarpengar på auktioner, så finns en utomordentlig överblick på Just The Right Shoe Buzz.Mina favoriter är, och de är många för måtta är inte kul, dessa små sötingar… *hint* *host* köp i present! *harkel*

1998, Helårskollektion – Promenade

1999, Höstkollektion – Calla Lily

1999, Höstkollektion – The Wave

2000, Vårkollektion – Venus In Pearls


2001, Vårkollektion – Flight Of Fancy

2001, Vårkollektion – Wrap It Up

2002, Vårkollektion – Here Comes The Bride

2002, Höstkollektion – Roller Boogie

2003, Vårkollektion – En Pointe, Champagne

2003, Vårkollektion – Evening Emerald, Sapphire

2003, Vårkollektion – Treasured Tulip

2003, Höstkollektion – Hard Drive

2004, Vårkollektion – Mint Jubilee On Ice

2004, Höstkollektion – Blue Lagoon

2005, Vårkollektion – Wrapped In Roses

2006, Vårkollektion – Flirt

2006, Höstkollektion – Black Tie

2006, Höstkollektion – Mint Julep

2007, Höstkollektion – Carmel Kick

2007, Höstkollektion – Devilish

2007, Höstkollektion – Memphis

2007, Höstkollektion – Power Play

2008, Vårkollektion – Love and Cherish

2008, Vårkollektion – She Is Everything

2008, Höstkollektion – Chippendale

2008, Höstkollektion – Engaged


Mmm… Vill ha.


Nu var det ju såhär, att jag fick hjälp med att upptäcka Just The Right Shoe – nämligen av Antikdeckarna! Första delen av säsong tre sändes igår på TV4 Plus, och avsnittet går att se på TV4 Anytime för dem som är intresserade. I avsnittet besökte Antikdeckarnas Pontus Silfverstolpe programledaren Sofia Wistam (”Soff-i-propp”) i hennes sommartorp. Där hade hon fem små skor stående på en byrå, se bilderna nedan!

De skor hon ägde var alltså följande:

1998, Helårskollektion – Ravishing Red

2007, Vårkollektion – Envious

1999, Höstkollektion – Struttin’

1999, Höstkollektion – Pastiche

2000, Vårkollektion – Zap

Hon är också min idol… Jag börjar få en samling idoler också nu, faktiskt. Men den största sko-idolen måste ändå vara den här!

UPPDATERING 21 APRIL 2009
Jag har nu fått min första försändelse av skorna från USA, och lägger med jämna mellanrum upp dem för försäljning på Tradera!

UPPDATERING 12 APRIL 2013
Säljer inte skor på Tradera för tillfället, men har bl.a. skorna Whiplash, Chippendale och Here Comes the Bride + By Your Side (två skor i bröllops-presentförpackning). Hör av dig om du är intresserad.

15 thoughts on “SAMLA: Bara Högra Skon

  1. jag länkar ditt inlägg från den 5/9 2008 på min blogg. hoppas det är okej. annars får du hojta till så tar jag bort den! kram

  2. ja dte är så roligt! jag vet inte men det står vistaprint på paketet, så kanske är det därifrån? jag fick det helt gratis

  3. ja, jag vet… det är det som är det hemska… att det är det enda man kan göra, plugga. Jag är inte bra på det och har ingen motivation längre. jag ska och får inte ge upp dock, då kan jag ju fortsätta mitt glamourösa jobb på mc sergel!

  4. Tjo!Pratade också med Lars idag, tråkigt att de var begränsade till vissa universitet. Men vår kära vän CSN brukar lösa saker på något sätt..Kommer du på i Japan över jul och nyår? Fick tips av en på skolan att Tokyo över nyår ska va riktigt häftigt.

  5. De finns inte att köpa i någon butik i Sverige, vad jag har sett. Möjligtvis att enstaka skor säljs, men det är ingen speciell kedja som har dem med stort sortiment.Jag säljer dem för närvarande på Tradera, annars får du nog köpa dem på eBay!

  6. Hej!
    Väldigt intressant läsning! Jag har precis börjat samlat på dessa godbitar.

    Kan du inte maila mig lite ang hur du tänker i ditt samlande? Vilka det bästa sidorna är för att köpa och få mer info ang skorna.

    Mvh Marie

Kommentera

