HOBBY: Inredning Tavlor + Konst

Då det var snart 2 ½ år sedan vi flyttade ihop i vår Kista-lägenhet så kände vi (läs: ”jag”) att det var dags att sätta upp lite tavlor på väggarna. Speciellt eftersom alla ramar låg under sängen och hade börjat inhysa alldeles för många dammråttor. Det som egentligen gav mig en spark i baken var ett inspirerande besök på Thielska galleriet i samband med kursen Allmän bildning som jag läste under första halvan av terminen – och ja, jag börjar ledsna på att plugga nu…

Alla har ju sin egen stil vad gäller tavlor, och ärligt talat är jag inte så intresserad av vackra landskap och lättklädda tjejer i ram även om det i sig kan vara fint. Jag kände att ett kombinerat mat-, café- och amerikanskt diner-tema skulle passa vid matbordet. Lite för att jag redan fått en tavla av Malena för länge sedan med motivet ”Ambassadeurs” (1892) av Henri de Toulouse-Lautrec.

På något sätt får tavlan mig att tänka på ett dunkelt café, kanske bara för att den är så fransk. Detta är verkligen riktig konst, jättekänt och lite nördigt att ha hemma. Det är ju trots allt för en anledning man tar en kurs i allmän bildning, jag vill framstå som att jag kan något… Så jag uppskattar tvättäkta konst också, faktiskt. Affischen går att beställa på AllPosters.com, där jag för övrigt nu har beställt alla utom tre av de tavlor jag ska visa i detta inlägg. Mycket, mycket bra tjänst – och otroligt utbud!

Andra kända tavlor Lautrec har gjort är scener ur Moulin Rouge-miljö, som denna ”Moulin Rouge – La Goulue” (1891).

Så här ser nu väggen ut som ramar in vårt matbord:

Mysigt va? De andra tavlorna har designats av två olika moderna konstnärer. Matthew Labutte har gjort följande tre:

Soda

Peanuts

Popcorn

Här är även lite andra motiv med samma vintage-känsla:

Sno cone

Corn dog

Malt

Tyvärr hade de inte alla dessa i samma storlek, så jag fick hitta en annan konstnär med lite liknande stil. Då hittade jag de här två av Lisa Alderson.

Whistle Stop Diner

The Original Java House

Självklart hade även hon lite fler kul tavlor, se här!

Fountain Sodas

Round the Clock

Återigen slog allmän-bildning-smartheten till, och jag köpte en tavla av den kända målaren Katsushika Hokusai. ”In the Well of the Great Wave of Kanagawa” (1820) hänger nu ovanför vår soffa!

Denna målning kommer från samlingen ”De 36 vyerna över berget Fuji” (engelsk titel ”36 Views of Mount Fuji”), och det är det berget som syns i bakgrunden. Fler scanningar ur samlingen:

En annan känd samling är ”Hokusai Manga”, som finns som elektronisk bok här. Bilden nedan är en scanning ur ett uppslag över några badande japaner.

Nyligen på bokrean köpte jag samlingen ”Ett hundra poeter” (engelsk titel ”One Hundred Poets”) som är Hokusai’s bildliga tolkning av 100 olika kända dikter från forntida Japan. Några scanningar på bokens framsida och sidor inuti följer.

Bildat värre. Vad som är mindre bildat och mer mainstream, är dessa tre zebra-tavlor från IKEA.

Jag har haft de jättelänge, sedan jag flyttade hemifrån 2003 (och var bara 18!) så de säljs inte längre. Men de passar ruskigt bra med vår IKEA Stockholm matta… Tycker ni inte?

Det var allt vi hängt upp hittills, men det blir säkert fler kända/okända, fina/fula och bildade/obildade konstverk på våra vägga om ett tag. Man måste ju trots allt fundera lite, men när jag väl hittar rätt då ska det hända fort, fort, FORT! :)

Däremot får man inte glömma den tre-dimensionella konsten, alltså statyer och sånt. Det har säkert inte undgått folk som känner mig att jag gillar saker med katter; tekannor, väskor, krokar osv. och den här lite abstrakta keramik-statyn fyndade jag på Tradera:

Vet inte vem som har gjort den men jag gillar den skarpt. Jag skulle även kunna döda för en katt av Lisa Larson, hon är min idol. Men de kostar oftast flera tusen, även begagnade, och det passar inte riktigt min flämtande studentekonomi. Hursomhelst, titta på de här bilderna och njut!

Om min samlarmani inte slutar snart så kanske jag slutar som Crazy Cat Lady från Simpsons?

4 thoughts on “HOBBY: Inredning Tavlor + Konst

  1. Det där med 50-talsreklam i köket har du sååååå snott från mig! Gah! Men eftersom du bloggade om det först kommer alla tro att det är tvärtom…Förresten är det viss skillnad på inramade posters och tavlor, du vet, såna där som bara finns i ett exemplar och som är handmålade snarare än tryckta.Katten hälsar, hon återgick till sitt vanliga keliga jag så fort hon var säker på att du hade gått. >;)

  2. Men jag har den amerikanska och… *öh* franska mixen. Du har dessutom mer sprit, och jag har mat- & dryck-tema. Plus att som du säger du har den äkta varan medan mina är kopior på posters som är inramade!Fast jag har snott början till idén, även om det var den franska tavlan som avgjorde temat.Och din katt behöver lära sig lite hyfs! De brukar vanligtvis gilla mig, men den är ju inte vuxen än så klart… Hm!

  3. Skyltarna/tavlorna jag har i köket är faktiskt i de flesta fall nygjorda kopior. Jag har några enstaka original bara. Däremot har jag äkta tavlor i vardagsrummet.

Kommentera

