Vaxa inte benen fredagen den 13:e (med Veet)

Tänkte att jag ville vara lite fredagsfin när vi skulle gå och bowla med våra kompisar ikväll, och det var väl med denna bild i bakhuvudet som jag började vaxa benen.

Dock blev det inte som jag tänkt mig och nu ser mitt högra smalben ut såhär:

Isch… Det känns lika äckligt som det ser ut. Mormor tror att det är första gradens brännskada, möjligtvis andra gradens där huden lossnade och det rinner sårvätska.

”Hur kunde det bli sådär? undrar ni säkert. ”Vilken n00b, aldrig vaxat benen och först nu tänkte hon konvertera från en gorilla till en dam!” Inte riktigt, va. Jag har använt just det här vaxet från Veet i säkert typ 10 år – faktiskt när jag började bry mig om fjunen på benen.

Kvalitén på vaxet och remsorna har varierat, och för ett par år sedan skickade jag ett argt brev för att remsorna bara gick av. Då fick jag hemskickat ett paket extra. Tackar. Men nu?! Se hur min burk ser ut:

Ser ni stämpeln med bokstäverna ”PE”? Det står för polyetylen, och detta vet jag för att jag ironiskt nog hade en tenta om polymerer idag. Polyetylen är en jättevanlig plast som smälter vid temperaturer mellan 105 till 130 °C beroende på hur långa polymerkedjorna är. Det är långt över koktemperaturen på mitt vax, och jag lovar – det kokade inte när jag försökte smeta det på benet.

Det må vara att det var lite kvar i burken när jag värmde det, men jag har råkat koka det förut och bara lämnat det för att svalna innan användning utan problem förut. Men nu verkar vaxet ha reagerat med plasten, bildat någon ny förening som hade högre kokpunkt och var ungefär lika trögflytande som vaxet i sig är när det är lagom att bre på.

Jag hann som tur var bara få på en 2 x 3 cm stor yta innan jag vrålande av smärta panikslaget försökte få bort den kladdiga sörjan… Det är inte så lätt, det är meningen att det ska ryckas loss och tanken på att lösa upp det med varmt vatten kändes inte så aktuell heller.

Så jag ryckte, och med följde ett par hudlager och nu har jag bandage på min bowlingkväll. Tack så mycket, Veet.

Uppdatering på brännskadan!

Dag 6 – Knallröd och den vätskande delen har börjat levra sig. Den stora blåsan var inte lika vätskefylld. Sexighetsfaktor 1.

Dag 15 – Efter dagar av intensiv begäran att få klia har blåsan torkat och lossnat. Bara sårskorpan kvar. Hade varit lite jobbigt om hela blåsan gått upp, det är svårt att läka en sårskorpa som är 2 x 3 cm. Observera att jag inte vågat vaxa benen på ett tag… Sexighetsfaktor 3.

Dag 24 – All död hud har lossnat och såret har en jämn yta, fortfarande mörkare i tonen och jag oroar mig lite för ett ärr. Sexighetsfaktor 7.

8 thoughts on “Vaxa inte benen fredagen den 13:e (med Veet)

  1. Aaaaaaaaj :XJag HATAR brännskador. En av de värsta fallen är när man råkar spilla mer eller mindre kokhett vatten på sig själv när man ex.vis kokar pasta och har på sig en tjock tröja. Blir värre skador då eftersom vattnet inte rinner bort utan absorberas in i tröjan. Så koka alltid pasta i t-shirt! :)

  2. Segt vax är inte så kul heller som sagt. *hm* Kanske är bättre att se ut som en grottmänniska, eller en igelkott (som man gör om man rakar benen).

  3. Aj, dubbelt aj till och med. Måste ju göra lagom ont bara att vaxa utan en massa brännskador och skit också!

  4. Nu när jag kunde redovisa läkeprocess och berätta lite mer om skadan, så kontaktade jag Veet (eller Valoratrade) på deras hemsida. Det tog inte många timmar innan en trevlig tjej hörde av sig och förmedlade en uppriktig oro över hur det kunde bli sådär.Jag har nu fått ett kuvert som jag skall skicka in burken till fabriken i (klart jag sparade den!) och så återkommer de till mig när de fått resultaten. Jag blev också erbjuden en läkarundersökning, och den tänker jag ta emot om jag fortfarande har ett mörkare märke om några veckor. Ett ärr tänker jag inte acceptera.

    • Det låter bra tycker jag!! Ska nog också göra det. Har fått likadana brännmärken på ansiktet istället…

      • Hej Evsej, jag fick också lite ”rynkor” efter men det gick bort. Vet inte hur lång tid det tog dock. Men jag skulle nog be en läkare titta på det, alla läker inte lika och jag vet ju inte hur illa du bränt dig.

  5. Hej allihopa! Jag är 14 år och har också vaxat mig. Men inte på benen, utan över läppen (mustaschen)… Jag använde Veet. Nu har jag ett slags brännskador överläppet och även på sjävla läppen. Jag vaxade mig den 2/4 på kvällen. Efter vaxningen hade det stället där jag vaxade blivit jätteröd, men mamma sa att det var ok och att det kommer att gå bort. Men nästa morgon hade det inte gått bort utan blev typ lika rött som läpparna. Och nu på fredag har jag fått brännmärken. Det ser ut som rynkor och är jätte fult och äckligt!!! Vad ska jag göra? Kommer det gå bort ngn gång? Kommer jag få ärr😱😱😱?
    Just nu använder jag en kräm som jag käpte i Ryssland (jag är ryss). Det är så awesome!! Men ändå är jag rädd att det aldrig kmr gå bort utan r vara ett jävla stort ärr…. Det ända jag kan säga är ”använd VERKLIGEN INTE veet!!!!!” Det är sämst!!!!!!!

Kommentera

