Nördigt ≠ Ohett

Det är ett vanligt missförstånd att allt som är nördigt är töntigt och fult, men jag vill hävda att ”geeky” inte alls behöver se ut som man föreställer sig…

Bilden kommer från tidningen Ljuskultur nr 4 år 1994, och det är en tvåsidig reklam för halogenlampan PAR20 från lamp-tillverkaren Sylvania. Budskapet är rätt skönt också: Halogenljus utan transformator är så kostnadseffektivt, fantastiskt enkelt, och som du säkert håller med om, fantastiskt vackert.Och jag håller med, det här måste vara den mest sensuella nördiga bilden jag någonsin haft turen att beundra, och det roliga är att jag hittade den laminerad och uppsatt på en anslagstavla på jobbet där jag extraknäcker på ett gammalt ingenjörs-befolkat företag. Jag tycker det är härligt att någon uppskattade den här bilden och satte upp den för 15 år sedan, vilket gav mig möjligheten att se den när jag gick förbi.

Jag blev så pass tagen av det fulländade budskapet i den vackra bilden att jag var tvungen att ta reda på varifrån den kom. Min jakt började redan i höstas och slutade för två dagar sedan. (Den har inte varit speciellt effektiv, kanske.) Jag fick gå i smyg och läsa på baksidan, för det var lite pinsamt att erkänna för mina arbetskamrater att jag var så intresserad av den bilden som de säkert inte ens lagt märke till satt där. Jag hittade namnet på tidningen den kom från, och vilket nummer det var. Enkelt, trodde jag, de har säkert allt arkiv digitaliserat och det är bara att fråga snällt om man kan få en version av bilden. Nja, det var inte hela sanningen då det trots allt var ett 15 år gammalt nummer. Jag fick kontakt med en väldigt trevlig kvinna på redaktionen, och hon gav mig tillåtelse att komma dit och scanna in det enda exemplar de hade av utgåvan ur en tjock bok. Eftersom jag inte har någon skam i hela kroppen så åkte jag glatt dit, stegade in på kontoret och fick sätta mig i ett tomt rum med min medhavda dator och scanner. Jag har i alla fall gett dem något att skratta åt. Tyvärr blev det svårt att få med hela bilden, men jag jobbar fortfarande på att få tag på fotografen!

Det här med att använda vackra kvinnor för att sälja saker har varit med i svängen länge, och varför ge upp ett vinnande koncept? Även kvinnor roas av att se vackra kvinnor, även om det kanske ofta leder till sneglandes på sig själv och dåligt självförtroende. Svagt. Nåväl, jag roas och beundrar i alla fall. Här är en annan reklam från Sylvania 1952.

(Källa) 

Den här framsidan kommer från tidningen Popular Electronics 1956.

(Källa) 

Inte för att Tina Fey är från 50-talet, men jag skulle inte skämmas att använda en skrivmaskin om jag sett den här bilden och var kille. Eller jo, det skulle jag. Men den är fin ändå.

(Källa) 

Alla som gillar MythBusters vet vad jag menar, men vad är sexigare än en snygg tjej som dessutom är riktigt smart? Inte mycket, det är så jag rättfärdigar min kvinnlighet trots att jag läser till civilingengör på KTH…

Jag tror Kari Byron är min förebild, hon har dessutom världens bästa jobb och en egen fansite. Detta är något NSFW, så scrolla med aktsamhet. JBS’s reklam manliga underkläder har det logiska budskapet ”Men don’t want to look at naked men”, och därför har de istället nakna kvinnor i sina reklamer.

Man tänker inte omedelbart på bilden nedan som en reklam för kalsonger… Jag tror inte heller att det är en kvinna som kommit på reklamidén, men den använder sig ju helt klart av de vanliga stereotyperna som finns för vissa yrken. Mer brandmän!

Har alla sett American Beauty? Nästa bild anspelar på ett vackert nördigt sätt denna klassiska scen ur filmen:

Och gamer-versionen:

Självfallet finns det ännu ett svar på samma koncept:

*öööörk* Inte lika hett kanske. Däremot finns det spelrelaterade bikinis som går att bära utan att behöva applicera litervis med lim. En fransk designer vid namn John Nouanesing har kommit på en så kallad ”Geekini”, för den medvetna nörd-tjejen som redan har allt!

Smarta människor borde även vara något sånär miljömedvetna, för hur kan man inte vara det om man förstår hur allt hänger ihop? Jag köper i varje fall ekologiskt, och jag har ingen bil (inte för att jag valt det sistnämnda men ändå). Nå. Ingrid Goldbloom Bloch har en stream på flickr där hon visar upp sina underklädes-kreationer, tillverkade av enbart återvunna läskburkar och annat skräp. Rätt imponerande ändå, men förmodligen inget som är menat att bära.

En rätt kul idé skrivs om på en blogg under rubriken ”Victoria’s Circuit – Harnessing the untamed power of breast motion”. Där spånas det om ett vävbart material gjort på nanorör, som genom friktion skall alstra ström i tyget. Detta ska sedan ladda ett batteri stort nog att driva en iPod, så principen är att en hurtig tjej som är ute och springer helt miljövänligt kan driva sin musikspelare med hjälp av de små tjejernas studsande.

Fantastiskt, helt fenomenalt. Den vill vi ha!

4 thoughts on “Nördigt ≠ Ohett

  1. driva ipoden med brösten, helt miljövänligt…. mjadu.säkert en massa fulmetaller i en ipod!men visst vore det najs om man kunde driva mobilen på värmen i byxfickan eller nåt sånt skumt.

  2. hmm jag glömde visst nämna, snygga bilder! :)inte för att jag vet vad sjuksyrran hade med nördar att göra men ändå. ;)

  3. Kul att det är läsvärt, eller tittbart (har inte så mycket text)! Får försöka ta mig tid att skriva snart igen ;)

Kommentera

