Commie-Coop

Nu är jag förbannad, riktigt jäkla skitsur faktiskt! Inte för att jag är emot att Kista Galleria bygger ut och förnyar – tvärt om: Jag gnuggar girigt händerna över hur stort, modernt och äckligt materialistiskt Kista blir. Ju fler kontor och affärer de bygger här, desto fler flyttar hit. Än så länge har de inte byggt några fler lägenheter och alltså kommer vår lägenhet bli mer attraktiv. Större efterfrågan med statiskt antal i utbud leder till högre pris. Enkel matematik. *dregel*

Nå. En effekt av att Gallerian byggs om/ut är att ICA ska flytta till garageplanet (ryktesvägen från en källa som förmodligen har hittat på allt och garvar i tysthet). Alltså har ICA varit stängt ett tag, känns som för evigt, och ska förhoppningsvis öppna sista veckan i juli. Denna info är också från samma okända källa. Ombyggnationen lämnar oss livsmedelsshoppande Kista-strövare endast ett alternativ till matvarubutik: Coop Konsum.

Eller ja, man kan ju handla på Kista Grossen om man vill överraskas av 5-kronors CocaCola-burkar som luktar curry alternativt spiskummin (och det är sant – jag handlar Cola där ofta). Grossen har för övrigt ett annars mycket intressant utbud av konstiga frukter, nötter, juicer och annat spännande om man är ute efter att provocera sina smaklökar. Jag gillar att smaka okända saker, om det inte är inälvor.

Efter en dryg månads (?) tvångsmässigt val av Coop har jag nu insett att hela kedjan är grovt kommunistisk. Om man ska tolka Dictionary.com’s beskrivning:

a system … in which all economic and social activity is controlled by a totalitarian state dominated by a single and self-perpetuating political party


som att den ekonomiska/sociala aktiviteten är valet av produkt i affären, och det självbevarande politiska partiet är Coop-kedjan så är min slutledning att detta är en perfekt matchning!

Jag har alltid varit irriterad över butiker som vräker ut sina egna produkter på hyllorna (Coop, X-tra, ICA, Euroshopper, Willys etc.)…

…medan de gamla originalen (Kellogg’s, Arla, Scan, Findus etc.)…

…kläms in i ett hörn på nedersta hyllan. Och om man nu ska vara lite tantig och använda kuponger, så är i största andelen av fallen erbjudandena bara på kedjans egna märken. Plus att man får cancer av Euroshopper, det vet ju alla.

Så länge valmöjligheten fortfarande finns där, att man kan välja sina flingor från Kellogg’s som man alltid ätit framför sånt där jävla ICA-plagiat, då är det fortfarande inte mer än krusningar på ytan. ICA håller sig ändå i skinnet vad gäller detta – man kan alltid välja ett annat alternativ. Men Coop, som nu upplever tillfälligt monopol på livsmedelshandlare, tar tillfället i akt att bara erbjuda sina skitprodukter!

Om jag vill sänka mina standards och köpa deras billighetssaker, det kan vara ok. Jag kollar exempelvis alltid vilken leverpastej/korv/hamburgare som har mest köttprocent i, och råkar det vara Coop så köper jag det. Men att inte ens ge folk möjligheten att välja mellan t.ex. Coop och Scan? Det är frihetsberövande i allra högsta grad, jag känner mig dumförklarad – matad med vad de vill kasta till mig. Det är väl fan mänskliga rättigheter att få välja? I vårt demokratiska samhälle borde det vara en självklarhet i alla fall, men jag är smärtsamt medveten om att alla inte har det lika bra som vi. Fast om Coop ska börja infektera hela Kista med sina egna varor, och inte låta folk välja annat – då är det bannimej inte ok!

Idag skulle jag köpa tops, det fanns bara Coops egna jävla tops. Typiskt inte ok, och jag var nära att stoppa ett argt brev i en förslagslåda – om de hade haft någon! Se där till exempel, de har inte ens en förslagslåda: De vill alltså inte höra några synpunkter, de skiter i vad folk tycker. De tjänar pengar på att folk köper deras märken, så de bryr sig inte. ”Hmmm… Konstigt att vi fick ännu högre försäljningssiffror på märket X-tra den här månaden också. Nej just det, det går ju bara att köpa från det märket! *elakt kallt skratt*”

Så jag hoppas verkligen att fler än jag skriver arga bloggar, för det är väl ända sättet att föra fram klagomål nu för tiden. Hoppas FRA vidarebefodrar till Coops ledning, det är väl snabbare informationsväg än att jag spottar på ett papper och postar det dit.

Något annat som gör mig nästan lika arg, det är Apples idiotiska tankesätt vad gäller iTunes-tvånget och nu att man måste installera QuickTime för att kunna använda programmet. Om jag inte vill ha iTunes från första början, så blir det ju knappast bättre av att jag måste installera ännu ett program som jag kräks på. Jag vet, jag borde köra Linux istället – men orka! En dag blir jag tillräckligt arg, då jäklar ska jag ha ett annat OS. Så, schas på er nu! Jag ska gå och avreagera mig på att spika panel.

7 thoughts on “Commie-Coop

  1. Underbart svavelosande inlägg! Keep up the good work! Dagens I-landsproblem är i sanning att inte fritt få välja vilket märke på tops man köper :)Själv handlar jag nästan uteslutande på ICA, huvudsakligen Maxi, för de har bäst utbud. Dock hittar man annat än ICAs egna produkter även i den mikroskopiska närbutiken som jag nästan bor granne med. Alternativ ftw! (Däremot tror jag inte att jag skulle bli så besviken över att behöva köpa ICA-tops. Är det skillnad på tops eller?)Förresten finns det ett utmärkt operativsystem som inte låser in dig i Apple-helvetet, men som till skillnad från Linux inte kräver en massa jobb att installera och ställa in som man vill ha det.

  2. Det ÄR faktiskt skillnad på tops. De äkta Tops (om det är det varumärket heter) har rätt spänst i pinnen utan att den blir böjd, och bomullsändarna är precis lagom stora.De jag nu tvingades köpa igår har för små bomullstoppar, och det är så snålt tilltaget med vaddet att man repar sig själv i örat när man använder dem. Dain hade någon annan variant tidigare, då pinnen vek sig om man var för hårdhänt.Uschelt!Menar du Windows, kanske? Du får inte göra reklam på min blogg! :P

  3. haha ja visst är det tråkigt med monopol, kommer själv ihåg när Hemköp hade monopol i Vällingby pga ombyggnation (i många år). Och Hemköp är inte billigt.Jag förstår frustrationen men du har faktiskt friheten att åka till hallonbergen el.dyl. för att handla om du vill ha riktiga Topz(?) :DFInns det inga alternativ till Itunes i OSX alltså? det var illa…

  4. Ja det är hemskt! Men jag har en känsla av att nybyggda Coop faktiskt är dyrare än det gamla också, så vi får se om ICA blir billigare när det öppnar. Annars får jag börja pendla till Ballonhergen. Dock är det rätt mycket mindre smidigt.Har inte provat OSX personligen, så jag ska inte yttra mig om de stödjer någon iTunes-ersättare. Men det känns som att de skulle vara de sista att göra det, eftersom det är deras kärleksbarn?

  5. Tack, jag får hjälp med matten och det av några vänner sen går jag på extramatte då och då. Resten mnåste jag ta tag i och det handlar mest om att jag ska få upp min motivation en aning…!

  6. Konsum kommunistiskt?! Va tror du egentligen? Det är ju bara en matkedja som finns till för att konsumenterna ska kunna ha något sorts inflytande så att inte bara en person bestämmer. Ica har väl sina egna märken och produkter också? Jag håller verkligen inte med om att vissa matvaruhus skaffar monopol på ställen. Jag har ett ICA maxi inom 1 km, 2 coop inom 3. Samt fler mindre som handlarn mfl… Systembolaget däremot, DET är monopol…

  7. Jag tror du missförstod lite vad jag menade var "kommunistiskt"… Jag har också allsjöns matbutiker att välja på här i Kista, från de två stora (ICA och Coop) till mindre som Matöppet och Kistagrossen – det är inte monopol, det håller jag med om.Vad jag menar är att Coop har monopol på vissa produkter, och att det i vissa fall inte ens finns något annat att välja på än Coop/Xtra-märkena. Det har hänt mig flera gånger att jag bara sett en upplaga av en produkt, bl.a. tops och majs på burk – sjukt irriterande.ICA har också sina egen-märkta produkter, det håller jag med om. MEN, ett stort men, man kan alltid välja på andra märken som man kanske är mer van vid t.ex. originalet Tops och den kända Green Giant.Jag vill kunna välja, inte få valt åt mig av butiken som vill känna de stora pengarna på sina egna produkter. Plus att om konsumenten inte har valmöjlighet att köpa det de vill, blir statistiken skev och då ser det ut som att alla har valt Coops egna saker – fast det egentligen är för att det inte finns något annat! Därför tycker jag att Coop är smått kommunistiskt i det avseendet.

Kommentera

