Det mesta regnar bort

Som Tomas Ledin sjöng så är inte den svenska sommaren så mycket att lita på, ibland inte (hemska tanke) ens på midsommarafton som i år inträffar idag. Jag har som ni kan se inte så mycket för mig, förutom att vänta på att spacklet i sovrummet ska torka så vi kan tapetsera där. Därför lite om det regn som inte är över oss just idag – man ska ju trots allt vara förberedd!

Som med allt en människa kan råka ut för i livet, så är även vädrets makter exploaterade och speciellt regn-accessoarer är kommersialiserat. Självklart måste gemene man skydda sig från kyla, väta, vind och så vidare – men varför göra det på minsta roliga sätt? Det finns en oändlig källa för fantasi vad gäller just tillbehör till ytterklädseln i regnväder…

Se till exempel till det första verktyget mot regn vi brukar använda oss av: Paraplyet. Inte nog med att det finns i allsköns färger och mönster (bara den dåliga smaken sätter stopp även om ett svart paraply speglar en person helt utan smak eller barnasinne)… utan någon designer tog steget utanför lådan och började ändra formen på paraplyet! Ett vackert exempel är det här med en gnutta blomming framtoning (LÄNK).


Eller ändå lite mer revolutionerande, ett kattparaply design Emily the Strange med öron från eBay (LÄNK).

Vänta, ska se om jag hittar något värre…

*amagaad* Finns det inga gränser?! Men lite praktiskt är det: alla som försökt gå två personer under ett paraply av normal storlek, vet hur svårt det är för den som inte håller i paraplyet att hela tiden vara under det. Den här fantasifulla kreationen finns på Uncommon Goods (LÄNK). En liknande finns hos ImprovementsCatalog (LÄNK).

För den som är lat finns ju så klart den lilla paraplyhatten… Hittad på eBay (LÄNK).

Om man är riktigt lat och vill ha lite mer effektivt skydd än paraplyhatten, så finns en rymdinspirerad produkt från Nubrella (LÄNK).

Andra coola utsvävningar man kan göra med paraply-design, är så klart paraplyer med belysning! Den här varianten med belysta fiber som sticker ut på paraplyets ovansida, gör ett svart paraply desto mer dekorativt – i synnerhet i mörkret! Har köpt en själv från IWantOneOfThose (LÄNK).

Annars finns det en minst lika snygg variant med leds i handtaget, hittas bland annat på ThinkGeek (LÄNK).

Om man är less på den grå himlen så kan man ju alltid ta med sig sin egen under paraplyet! Finns på Uncommon Goods (LÄNK).

Detta är helt sjukt, men jag höll på att garva ihjäl mig när jag hittade det så jag måste ju delge mina roliga fynd. Hundstackarn som måste gå ut och kissa i regnet vill så klart inte heller bli blöt: detta paraply finns till för varianten små hundar, och det går att fästa kopplet inuti det ut-och-in-vända paraplyet! Hittad på eBay (LÄNK).

Det finns en ritning för en annan typ av hundparaply från Patently Absurd Inventions Archive (LÄNK).

Sista dödsrycket på temat paraplyer… Om man gillar formen av ett paraply kan man plantera ett levande paraply i sin trädgård, det kan bli otroligt vackert!

Gillar man att baka kan man göra ett konstverk med varje muffin, ungefär så här… *yum*

Nå. När det regnar måste man så klart ha gummistövlar också! Den här fyndiga stöveln kanske inte är lika humoristisk i monsun-drabbade områden, men i en halvregnig storstad kan den inte vara fel! Har inte hittat den någonstans där den går att köpa, men det är Regina Regis som designat dessa stövlar med vattennivå-mätare (LÄNK).

För seriefanatikern finns naturligtvis passande stövlar, dessa från Shoes.com (LÄNK).

På Chasing Fireflies finns en supergullig variant av finskor-med-strumpor-stövlar till barn, designade av Mary Jane (LÄNK).


Jag älskar väskor, och att ha en specifik väska för varje tillfälle ger mig en anledning att köpa fler… Den här såg jag en tjej vid Medborgarplatsen som hade, och jag måste bara ha en sån själv! Vad passar inte bättre till regnväder än en handväska i form av en vattenkanna? Absolut inget annat än en handväska i form av en vattenkanna!

Väskan finns på DetailsArt & Design, och kommer i färger som röd (bilden), svart, vit, rosa, orange, grön och gul.

Nu vet ni i alla fall hur man ska vara utrustad för att göra en regnig dag lite roligare! (^^,)

6 thoughts on “Det mesta regnar bort

  1. Gah! Jag MÅSTE ha ett sånt där kattparaply! Jag skiter i om folk tycker att det får mig att se tjejig ut…

  2. Men det ÄR ju fint, tycker inte det är speciellt tjejigt heller. Vi får slåss om vem som skaffar det först… :P

  3. Jag skulle faktiskt kunna använda ett paraply om jag får tag i den från Uncommon Gods, blåa himlen på insidan

  4. Jag har inte sett den i Sverige men den finns på LaFayette i Frankrike. Den går ofta även att köpa på eBay, bara att hålla utkik!

  5. Pingback: Ny Teknik "plagierar" min blogg! | Pauline Gustbée Nilsson

Kommentera

