Domo-kun

Domo-kun (どーも くん = dô mo ku n) är ett litet brunt monster med vidöppen mun som kläcktes ur ett ägg och nu bor med en vis gammal kanin, Mr. Usajii, under jorden. Han älskar verkligen TV och gillar att rocka till Guitar Wolf. Domo-kun är maskoten för japanska TV-stationen NHK‘s satellitkanal BS2, men han uppträder ibland även på BS1. NHK har gjort en serie av 30 sekunder långa avsnitt i reklampauser som utstrålar Domo-kun’s personlig charm och värme.

Domo i det här fallet betyder ”mer” av något, i vanliga fall för att betona ”tack” (dômo arigato) eller ”ursäkta” (dômo sumimasen)… Detta används om man vill visa sig mer artig, också ett kort vardagsord för bara ”tack”. Den andra delen av namnet, kun används som ”Mr.” eller ”Ms.” för yngre vuxna eller kollegor. Han fick sitt namn i det andra avsnittet, när Usajii sätter på TVn åt honom och en hallåa säger ”domo konnichiwa” (riktigt god kväll).

På siten Domomode finns fina flashmenyer där man kan hitta bland annat lite mer information om karaktärerna som framträder i serien. Domo-kun’s profil lyder:

En konstig varelse som kläcktes ur ett ägg.
Hans kropp är kraftig men hans hjärta är rent. Älskar TV.
Orsakar ofta problem på grund av dagdrömmande och ouppmärksamhet.

Ger ifrån sig explosiva pruttar när upprörd.
Favoritmat: Japansk mat och potatisgryta.

Värsta mat: Äpplen (ett stort mysterium i hans DNA)
 


Namnet Mr. Usajii
kommer från ”Usagi” (kanin) + ”Oyaji” (äldre man) = Usajii. Om honom står det:

Har bott i en grotta under några decennier.
En pensionerad gammal kanin som älskar starkt grönt te och bra humor.
Gillar inte nya saker; har inte ens en telefon.
Inom mode, fokuserar mer på material än form.
Favoritmat: Morötter
Värsta sak: Allt meningslöst


Tashanna är den tredje karaktären som förekommer i serien, hennes profil lyder:

 

En ung vässel-tjej som inte har haft en pojkvän på 10 år.
Hennes dröm är att bli modestylist eller modell i Tokyo.
Har en tvetungad brytning och slutar varje mening med ”y”.
Lite ensam, men absolut vänlig.
Passionerad för auktioner, men ger alltid upp sina bud i slutet.
Favoritmat: Aprikos- och mintpajer
Värsta mat: Sjöborrar

Självklart måste man se reklamfilmerna också! Jag har hittat en kompilation av ett gäng avsnitt, vet inte om det är alla… Men det är från början så man får bakgrundshistorien. Man behöver inte förstå vad de säger för att hänga med i handligen, den är rätt simpel ^^

Sedan finns det 17 avsnitt på den här sidan. De är lite mindre och går rätt snabbt att ladda ner.

Nu till alla saker man kan köpa! *gnuggar händerna* Kanske en liten mjukis-Domo?

Finns på J-List (LÄNK).

Eller en t-shirt? Jag köpte en sådan här till Dain i födelsedagspresent, men mer än en månad innan födelsedagen hade paketet kommit. Jag hade glömt bort att den skulle komma så jag bad honom öppna min post åt mig när jag inte var hemma…

Finns på J-List (LÄNK).

Eller varför inte ett USB-minne, med tillhörande hoodie? Detta på 4 Gb.
Finns på J-List (LÄNK). 

På eBay har jag hittat lite ett och annat (SÖK), bland annat en liten brun plyschväska som jag köpt till mig själv. Perfekt att ha mobilen i när man har kjol utan fickor!

Den här näsduks-lådan var så himla söt också…

Den här tröjan har jag tyvärr bara sett på en modeblogg, men om någon skulle hitta den så ta inte ett andetag innan ni ringt mig! *omg* Det är många saker som skulle vara kul att ha, men se på den!

Sist tänkte jag faktiskt även posta länken till ett Domo-kun-spel som jag hittade på Newgrounds – ”Domo-kun’s Angry Smash Fest” (LÄNK). Det går även att ladda ner zip-filen direkt, är drygt 2 Mb. Så här ser en screenshot ut från spelet:

Och glöm inte…

One thought on “Domo-kun

Kommentera

