Självdisciplin

Hur är det nu igen, ska man dricka innan eller efter att man svimmat av vätskebrist? Jag fick en smärre chock på karateträningen vad gäller vätskeintagsreglerna där. Vi hade rätt intensiv konditionsträning i 30-45 minuter, och jag var så torr i halsen att det sved. Första reaktionen för en ovan karate-utövare är att man lämnar gruppen och går och dricker. Det vågade jag inte ens föreställa mig göra, då senpai (ledare/person med högre status) skulle såga av mig vid fotknölarna för mitt ohyffs. Sådant är väldigt viktigt när man tränar karate, allt är väldigt traditionsenligt och gammalmodigt. Lite kul är det också. Hursomhelst, jag var törstig och jag frågade hövligt om jag kunde få gå och dricka. Det fick jag inte. Eller ja, riktigt så strängt var det inte – jag fick dricka om jag trodde att jag skulle svimma av törst. Så jag fick moloket acceptera att jag var törstig och fortsätta kämpa.

Vad jag då undrar är hur bra det är att de inte låter folk dricka? Det kan ju med största sannolikhet härledas till att man ska vara herre över sin kropp och inte falla offer för minsta impuls, och att man endast vid full kontroll kan bli en riktigt duktig karate kid. Det stämmer säkert, det är ju via meditation och bortfokuserad smärta som munkarna kan kasta sig på nåldynor och svärd hej vilt…

Dessa munkar från Shaolin Monasteriet är för övrigt mina idoler. Men jag tycker att det borde vara direkt olämpligt att vägra låta sådana rookies som oss dricka? Utan att överdriva, så kan jag lugnt säga att jag kände mig rätt svajig mot slutet och funderade på om min panna skulle närma sig närmsta pelare smärtsamt snabbt innan vi var klara. Enligt min bibel Wikipedia så börjar symptom på vätskebrist framträda redan när 2 % av den normala vätskevolymen i kroppen är borta. Atleter kan även förlora upp till 30 % av sin prestationsförmåga i detta tillstånd, vilket borde vara av yttersta vikt.

En person som är bra på att disciplinera sig själv, är huvudkaraktären i ljudboksförfattaren Scott Sigler’s bok Infected.

Boken hamnar i kategorin ”sci-fi, splatter och skräck” ungefär. Den handlar om ett luftburet virus som angriper vissa random spridda människor, kapar deras nervsystem och etablerar sig i deras kroppar. Vad dessa varelser sedan får sina värdar att göra är ytterst smaskigt detaljerat… Trailer här nedan!

Scott Sigler ger först ut alla sina böcker gratis som ljudböcker via podcasts (LÄNK), sedan när fansen gett honom tillräckligt mycket ego så publicerar han dem i bokform. Infected har just kommit ut i hardback och finns att beställa på Amazon (LÄNK). Mer information om hans andra böcker finns på hans hemsida, en kort lista på alstren finns här:

* Earthcore – Långt nere under jordskorpan grävs grottor ut för att utnyttja en stor platinaådra som just hittats. Eller den är inte nyupptäckt, men av någon anledning har de första upptäckarna flytt från fyndet.

* AncestorStamceller från våra anfäder har forskats fram och några kor på en isolerad ö har inpregnerats med dessa för att föda nya exemplar av djuren. Om det lyckas kan de sedan användas för att odla organ till människor. Men något går fel och djuren är inte dem forskarna trott.

* The Rookie – Amerikansk fotboll i rymden. *omg* Huvudpersonen är en människa från jorden, men han spelar i ett lag med varelser från olika planeter. Intergalaktisk racism med en spännande jakt-byte-knorr.

* Nocturnal – Flera brutala mord inträffar i San Fransisco, där konstiga symboler hittats ritade på brottsplatsen. DNA-analyser från spåren tyder på förbrytare med en tredje Z-kromosom, en ny art människor?

Vad som sammanfattar dem alla, förutom de obarmhärtiga kött-scenerna, är att de är riktigt spännande. Osannolika eller ej. De är ju trots allt science fiction.

3 thoughts on “Självdisciplin

  1. Hmm seriös kille som gör en videotrailer till en bok! Och heter det verkligen ljudboksförfattare? Det låter med som en lång podcast om den inte är släppt som bok.

  2. han skriver iofs böckerna för att de ska släppas i bokform, så podcasterna har ju ett slut. avsnitten släpps i kapitelform också.det har varit tal om filmatisering om ett par av hans böcker också, så det ska bli spännande!

Kommentera

