All Hail the Edamame

Om jag säger sojabönor, så kopplar ni kanske inte direkt till något som är speciellt önskvärt att äta som snacks. Men edamames, som de kallas i Japan, är överaskande beroendeframkallande framför TV:n eller bara efter maten! Det som gör mig lite ledsen i ögat är att de i princip inte finns att hitta i Sverige, den enda påsen jag sett var i en minimal Kina-butik vid T-centralen där 400 g kostade 40 kr! Så jag avnjuter dessa godingar endast när jag är i USA, där de finns i överflöd. Hur som helst, bönorna kokas i sina skidor och fryses inför försäljning. Sedan är det bara hälla upp en tallrik och micra i typ 2 minuter. Lite salt på – finemang!

Det som gör edamames extra roliga, förutom att de är pinsamt nyttiga, är att man får ploppa ut bönorna för att kunna äta dem. Detta kan med fördel göras genom att skrapa ut dem med tänderna också – går snabbare men är inte lika roligt. I Japan finns det tydligen folk som tycker det är så roligt att ploppa ut bönorna att de beställer in en hel skål bara för att frossa i ploppande. När man hör det, och sedan ser en sådan här produkt från J-List (LÄNK) så blir man inte så förvånad ändå…


Poppa ut bönorna så ofta du vill! ^^

Vad som mer tillverkas av sojabönor är så klart soja, som används groteskt mycket i japansk matlagning (mer än salt tydligen). Även tofu, sojaböne-ost, miso-soppa och natto (jästa sojabönor).

2 thoughts on “All Hail the Edamame

  1. Erkänn att du innerst inne önskar dig en sån där :) Försöker droppa lite hintar så här en månad innan. Jag polen-packar, det går apdåligt.

  2. Där kom du på mig! :PFaktiskt så verkar den lite rolig att ha…Jag hoppas du får jätteroligt i Polen! Och att det inte snöar där, fast det borde det inte göra! Sup inte för mycket ;)

Kommentera

