HOBBY: Inredning

Jag extraknäcker på IKEA som kassör, och har gjort det i 2 ½ år nu ungefär. Det är rätt naturligt att jag blir yrkesskadad (försöker försvara mig med det i alla fall). Inredning är det mysigaste jag vet! Speciellt nu när jag har en så fin stor (54 kvm) lägenhet tillsammans med Dain, då är det ju klart att jag vill att det ska vara fint.

Det första vi gjorde när vi flyttade in, eller faktiskt innan vi fått tillträde, var att köpa en stor härlig soffa i svart (IKEA Tylösand). Då passar den till allt. Sedan fick jag frossa i limegrönt, så att jag fick leva ut mina inredningsfantasier… Svart, vitt (cleant) och limegrönt blev det i vardagsrummet alltså!

Dain gav mig fria tyglar, nästan. Jag fick betala själv för crazy-lampan i designat papper som kostade 1000 spänn. Den har en ärofylld plats i vårt hörnfönster mot Järvafältet. Antingen så älskar man den eller så tycker man den är apful, det brukar vara ungefär jämnt fördelat bland våra gäster hur smaken ligger angående denna lampa. Den är designad av Tord Broontje och finns att köpa på t.ex. Åhléns eller Inreda.com.

Ungefär där tog pengarna slut. Observera Zimbas retro hus som han aldrig sover i och jag betalade 500 spänn för…

Nu har vi börjat ta tag i badrummet så var så trist att man kunde klämma fram några tårar.

Där har vi än så länge bytt ut vartenda rör mot nya fina förkromade rör – helt själva. De tidigare var vitmålade kopparrör där färgen börjat flaga, och det blir aldrig snyggt att måla om dem. Plus att både handfats- och duschblandarna började bli gula och fula. Så vi har bytt allt! Nu har vi en superlyxig duschblandare med stort runt dusch-huvud som ger en känslan av att duscha i en tropisk regnskog. Eller i alla fall i svenskt sommarregn.

Bilden är från en annan duschblandare, men så snarlik att jag tyckte jag kunde använda den ändå. Den är köpt på Bauhaus, rätt förmånligt pris med tanke på att alla delar utom det lösa duschhuvudet är i metall. Sedan hittade jag en med coola färgskiftningar beroende på vilken temperatur man duschar i. Den borde vi ha köpt…

Finns på kzl.en.alibaba.com. En annan rätt sjuk grej, men ack så humoristisk: duschtuttar för den ensamme.

Dessa godingar finns att beställa på BoysStuff… *haha* Ta ner vid händelse av kvinnligt besök.

Vi hade även tänkt bygga en duschkabin i glasbetong, något i den här stilen:

Får bli när vi har råd. Vad som däremot är lite mer brådskande är att fixa vårt sovrum. I min iver att göra utrymme för den kommande garderobsväggen, så började jag sälja alla möbler som fanns där inne. Tyvärr blev byrån såld först, så nu har jag hela min klädkollektion i kartonger, inte smidigt någonstans. Så inom kort, när skrivbordet (som är sist kvar) blivit sålt, kan vi äntligen fixa där inne. Först ska vi måla ljusbrunt/mörkbeige på alla fyra väggar. Sen ska vi bygga en garderobsvägg runt sängen liknande denna:

På den lilla väggplätten ovanför sängen tänkte jag sedan ha en tapet ungefär som den här, fast lite mer turkost i.

Naturligtvis tänkte jag också matcha överkast och kuddar i turkost och brunt, allt för att föra samman hela rummet till en enhet. Hyllor, tavelramar och gardiner ska vara vita så att den bruna färgen inte känns för mörk. Blir nog superfint, återkommer med fler bilder när det är klart! ^^

För att titta lite mer på tapet, i vardagsrummet skulle väggen bakom vår TV-möbel…

…kunna piffas upp av det här mönstret!

Jag är kär, måste definitivt ha! Viktor sitter och vektoriserar mönstret just nu, så kan jag projicera upp det på väggen och måla själv kanske. Ekonomiskt och bra.

2 thoughts on “HOBBY: Inredning

  1. Hur beställer man från sajten med duschmunstycket då? Väckte ju omedelbart habegär, men sajen verkar vara för grossister, minimiorder 500 st… Hilfe! :)

  2. Åh, vad synd… Jag måste ersänna att jag inte undersökte den så grundligt innan jag postade länken, men det finns liknande på fler ställen har jag sett!

Kommentera

