God gärning

På väg till min föreläsning i japanska vid Valhallavägen, passade jag på att besöka det nyöppnade Coop Konsum i Kista Galleria. De öppnade idag så det var inte helt ok att bli irriterad över hur mycket folk som var där. Det är bara nyhetens behag, hoppas jag. Annars så föredrar jag Coop framför ICA för de har större utbud, och dessutom förmånligare priser, på ekologiska och/eller KRAV-märkta varor. En liten petitess är kanske också att grön är min favoritfärg, men det har förmodligen ingen större inverkan på mitt val av butik. Eller så är jag slav under mitt undermedvetna.

Nåväl, de hade snuskigt billigt lösviktsgodis och det kunde jag ju inte bara gå förbi! Hur lite man än försöker plocka så brukar jag aldrig komma under 3 hg, inte denna gång heller. I kassakön spontanköpte jag en Lakritspuck, var tvungen att se om den var lika god som jag minns den från Glassbilen. Det var den inte. Brukade den inte ha lakritsströssel så att skalet var knottrigt? Dessutom var frysen inte kall nog för glassen var halvtinad. Inget bra första intryck av Coop.

Det som gjorde mig lite glatt överraskad var att jag fick en propaganda-ballong stucken i näven precis när jag surmulet kommit ut från kassan. Det var säkert 15 år sedan jag hade en heliumballong och den var riktigt fin faktiskt. Sen på perrongen kom jag på att jag skulle på föreläsning, och det skulle se rätt löjligt ut om jag satt med en heliumballong på min plats. 22 år och tar med ballongen till skolan…

Lite nervöst började jag titta mig omkring efter första bästa barn jag kunde skänka den till, och jag hade tur! Det stod en mamma med barnvagn, där det satt en liten pojke på kanske 2 år. Morföräldrarna var också med. Det slog mig att det kanske skulle upplevas som påträngande om jag prackade på dem min obekväma ballong, så jag gick aldrig fram till sällskapet. Men på tåget sen började pojken gråta och yla för att han var rädd att åka, och då såg jag min chans! Kände mig som en vardagshjälte när jag gav ballongen till pojkens mamma, och tårarna slutade spruta ögonblickligen. Kändes bra. Jag gick bort till min plats och ignorerade att han började gråta efter ett par minuter igen. Försökte leva kvar i min bild av situationen.

Grön laser är det ballaste man kan köpa om man kan lägga ut någon till några tusenlappar. Visste ni att den kan panga igenom ballonger om effekten har output på runt 150 mW?

Eller också tända eld på tändstickor?

Det går att beställa sådana laserpekare från NOVAlasers. Det är inte riktigt uppskattat att vifta runt med en laserpekare på över 20 mW i hemmet hur som helst då den kan skada ögonen. Direkt strålning eller till och med reflektioner kan vara farligt, och det dras en del importskatt så var beredd på det!

7 thoughts on “God gärning

  1. Mao skrev:”Eftersom det inte är riktigt lagligt att äga en laserpekare på över 5-20 mW för personligt bruk så kan de komma att dra en del importskatt, var beredd på det!”Kan du ange din källa? Jag vill hävda att du far med lite osanning där.Om man läser på SSI:s hemsida (http://www.ssi.se/Laser/Laser.html) så står det:”Sverige har inte restriktioner för import eller försäljning av lasrar.”Vidare kan man läsa (http://www.ssi.se/laser/Laser_Bestammelser.html):”Det är tillåtet att äga en laser, klass 3B eller 4, men den får bara användas inom egna lokaler eller innanför avspärrat område som allmänheten inte har tillträde till.”Klass 4 är den högsta klassen vi har och saknar ett övre tak. Värt att notera är att man kan få permanenta synskador om man tittar på en matt yta som bestrålas av en klass 4 laser.Bruket av lasrar i de högre klasserna är däremot starkt reglerat.SlutsatsDu får äga (även köpa/importera) lasrar i Sverige på över 20 mW.

  2. Du har verkligen föööööööör mycket tid… Men tack för att du letade upp de fakta jag inte orkade.Som du även citerade från mig så skrev jag ”för personligt bruk”, med det menade jag alltså hemma dit både barn och allmänheten har tillträde. Så även om man får äga en laser av klass 3B eller 4 så kan man inte använda dem fritt hemma, det var det jag menade.

  3. Fritid. Går precis igenom min rapport för sista gången, handlar just om sådana saker Jag vet inte om jag ser ”mitt” hem som en allmän plats. Däremot så får man ju inte göra något om någon tränger sig in. Om man ”försvarar” sitt hem så är det ju så synd om personen som tog sig in. Men det är ju så de svenska lagstiftarna vill ha det.

  4. Ok, det kanske var lite för brett att säga ”allmänheten”. Men å andra sidan så kan man inhysa rätt många som inte skulle få vara i närheten bland de starkaste lasrarna. Grannar eller katter som inte är införstådda i hur kraftiga de är. Och grannar har man faktiskt hemma ibland, eller andra gäster, släkt osv. Det är min allmänhet, men jag tar ju inte hem lodisar så klart. Nåt himla härbärge är jag inte!(Ändrat formuleringen nu så inga fler paragrafryttare reagerar på mina formuleringar.)

  5. Jag ber att få påpeka att ICA bräcker Coop, nästan alltid. Det finns några få undantagsfall där Kista tyvärr är ett, den ICA-butiken är rätt usel, och om Coop nu bygger ut lär väl skillnaden tyvärr öka.Ser man däremot på de stora butikerna inom räckhåll från mig, typ Coop Bromma och ICA Maxi Solna, så knäcker ICA knäskålarna på Coop och springer skrattande hem med betydligt billigare och godare mat.På den tiden jag bodde i Danderyd var förhållandet ungefär detsamma.

  6. Jag köper ekologiskt ibland, men ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte så mycket. Mitt fokus ligger på att få bästa möjliga kvalitet för pengarna. Jag betraktar ekologiska varor som ytterligare ett ”märke” att välja på, så jag testar dem för att se om de är goda och prisvärda. Men finns det en icke-ekologisk vara som ger bättre kvalitet till lägre pris så köper jag den.Alltså har jag inte jämfört priserna på ekologiska varor specifikt. Bara (upplevd) kvalitet i förhållande till pris. Jag köper dock gärna och ofta ekologiska varor, men inte för att de är ekologiska, utan för att de är goda…

Kommentera

