HOBBY: Auktioner

Jag älskar att ha något att göra, helst massor av saker samtidigt. Helst saker som tar tid från mina studier så att jag inte riskerar att få för bra betyg – det vore synd. Mina hobbies tenderar att hålla i sig mindre länge då jag är en rastlös person, men de är då också desto intensivare. Därför känner jag att det skulle vara hemskt om alla mina timmar (läs veckor), som ägnats åt surfandes efter information, bara försvann till ingen glädje då respektive hobby dog.

Min längst bakåtsträckande hobby är auktioner, både köpa och sälja. Det började med att min shopping i allmänhet börjat dränera sparkontot, eller egentligen började det med att Dain och jag flyttade till Kista. Eftersom vi båda pluggar i Kista så ligger Gallerian bekvämt mitt på gångvägen mellan hem och skola… Dra slutsatser själv, men jag behövde i vilket fall börja köpa mindre dyra saker. Helst inga alls, men det är för mycket begärt. Man börjar skära ner på det som är tråkigast att köpa, toapapper för vissa, men i mitt fall kurslitteratur. Jag sökte mig då till eBay eftersom jag hört att engelska skolböcker var billigare att importera själv.

Vartefter dollarn sjönk mer och mer, blev jag än mer intresserad av vad som gick att köpa från andra sidan Atlanten. Nu köper jag nästan allt därifrån! *skäms lite, bara lite* Det har faktiskt gått så långt att jag häromdagen köpte papper från USA, för att det var hälften så dyrt per ark som att gå in i Akademibokhandeln och plocka dem själv. Jag vet, jag är en fruktansvärd miljöbov. Men sen så köper jag faktiskt så mycket ekologiskt jag kan, så i genomsnitt är jag inte värre än vilken svensk som helst.

Även om man inte är ute efter att handla något speciellt på eBay, så kan man ju roa sig gott åt vad som finns… Här är några exempel på saker du aldrig visste att du behövde:

Pet Stroller – Lat hund? (LÄNK)



Skottsäkert ansiktsskydd (LÄNK)

Lyckobringande trollformler, 121 år gamla (LÄNK)

Chips format som utomjording (LÄNK)

Nog om det! Jag säljer ju också, men inte sånt där skräp. Mestadels köper jag in piercingsmycken från USA i multipack, behåller en, och säljer sedan resten i Sverige på Tradera. Jag bryr mig inte så mycket om att gå i vinst, det räcker om jag kan få ett smycke av varje sort ”gratis” så att säga. Det är ingen vidare bra timlön, men jag sa ju att det var en hobby? :P

Mina auktioner kan ses här, jag säljer lite annat ibland beroende på vad jag råkat hitta. Det är himla praktiskt, för vanligt folk vill bara köpa ett smycke (eller motsvarande) och då är det jobbigt att de mest förmånliga bara finns i 5-pack t.ex. Därför tror jag att jag gör folk en tjänst! Sedan är det roligt också, det är det viktigaste så klart.

Den här annonsen såg jag också när jag själv letade hobbymaterial…


…uppenbarligen är det någon som inte förstår varför alla säger att dinosaurierna är utdöda när det kryllar av dem i Afrika.

Det som är så bra med både eBay och Tradera är att systemet bygger på feedback, vilket betyder att både köpare och säljare får lämna betyg på varandra efter avslutad transaktion. En användares feedback-poäng (med kommentarer) kan säga rätt mycket om hur personen sköter sig, och kanske rädda en från att ha en oskötsam person på halsen. Dessutom kan man använda sig av PayPal, som är ett säkrare sätt att hantera sina kontouppgifter i samband med internetbetalningar.

På eBay har jag aldrig haft några problem med säljare, men på Tradera verkar folk vara mindre seriösa. Jag vet inte hur många medlemmar som vunnit en eller flera av mina auktioner, och som sen bara inte betalar! Det är så jäkla dålig stil! Här sitter jag och lägger upp auktioner med fina beskrivningar och bakgrunder osv. – och så förstör en liten klick rötägg för resten av alla seriösa användare! Jag blir så less ibland, till slut tröttnar man ju på att tjata på folk. Hoppas det roliga fortsätter att väga upp det tråkiga, annars blir detta en av mina utdöda hobbies inom kort.

2 thoughts on “HOBBY: Auktioner

  1. Jag skickade in den till tjuvtittat.se, men de var så dryga att de inte tog med den! :OÄr lite ledsen i ögat för det…

Kommentera

